Ova tema
može biti jako opširna. Korijene wicce bismo mogli tražiti još u prethistoriji
i magiji kojom su se ljudi tada bavili, ili pak u pričama o srednjovjekovnim
vješticama...no tome ću posvetiti drugi post. Ovdje ću izložiti kratki pregled
povijest wicce od osamnaestog stoljeća pa nadalje.
Progoni
vještica su započeli uvođenjem inkvizicija u 12.st., a počeli opadati tek po
sredini 18.st., no to se može tvrditi samo za neka područja jer su progoni
dostigli svoj vrhunac u Americi i Skandinaviji upravo u ovom razdoblju. U
Engleskoj su progoni slabili izdavanjem novih statuta i sve rjeđim osudama sve
do 1736.g. kada je izdan statut (kazne za vještičarstvo su manje drastične, a
svode se pretežito na novčane kazne i zatvor) koji je službeno završio progone
vještica.
Pojava prvih
ličnosti
Ponovni
interes za temu vještičarstva se pojavio u 19.st. i rastao do 20.st. Ovo je, na
svu sreću, bilo mirno razdoblje gdje se sve svodilo na literarna djela na tu
temu. Važne ličnosti iz ovog perioda su Charles Godfrey Leland, Margaret Murray
i Robert Graves koji će imati i svoj utjecaj na wiccu.
|
Charles Godfrey Leland |
Leland
(1824.-1903.) je bio okultist, folklorist i pisac čije je najpoznatije djelo
Aradia or the Gospel of Witches (Aradija, evanđelje vještica) koje daje
čitateljima uvid u kult božice Dijane te je zbog neobične tematike ostavilo
ljude u šoku kada je izdano. Leland je postao zainteresiran za vještičarstvo
intrigantnim posjetom u Italiji gdje je počeo skupljati materijale za prije
spomenutu knjigu.
|
Margaret Murray |
Margaret
Murray (1863.-1963.) je poznata po svom djelu The Witch Cult in Western Europe
(Vještičji kult u zapadnoj Europi) a po struci je bila egiptologinja i
antropologinja. Također je postala zainteresirana za vještičarstvo putovanjem,
ovaj put u Englesku, preciznije u Glastonbury (navodno mjesto pokopa Kralja
Artura). Poznata je po svojim tvrdnjama da je „vještičarstvo“ termin koji je
nastao u doba inkvizicija te da je to zapravo drugo ime za religiju stariju od
srednjeg vijeka u kojoj je glavnu ulogu zauzimala priroda i plodnost. Kasnije
su mnoge njezine teorije promatrane s neodobravanjem od strane kritičara i
njezinih kolega te je najviše kritizirana zbog ignoriranja dokaza (među kojima
je čak nekih dokaza koji bi joj pomogli, a ne odmogli).
|
Robert Graves |
Robert
Graves (1895.-1985.) nije izravno utjecao na vještičarstvo niti se bavio njime,
no mnoge su vještice vidjele logiku u njegovim djelima i povezale ih s idejama
neopaganizma. Najpoznatiji je po svom djelu The White Goddess (Bijela Božica)
koje se bavi mitološkom i poetskom inspiracijom. Graves tu prikazuje prastaru,
pretkršćansku religiju formiranu oko Božice, time od nje stvarajući i
pjesničku muzu. Graves smatra da je poezija nastala da bi ovjekovječila
prirodne cikluse u formi priče, pjesme ili drame. Uspoređujući je s Mjesecom,
on je Dijani dao tri forme (Djeva mladog Mjeseca, Majka punog Mjeseca i Starica
padajućeg Mjeseca). Pojavom patrijarhalne kulture, koja je bila agresivna,
ratoborna i neprijateljski nastrojena prema Prirodi, ova je matrijarhalna
religija potisnuta. Još jedna Gravesova prihvaćena tvrdnja među neopaganima je
ta da što više štovatelja neko božanstvo ima (bez obzira koje bilo i kako se
nazivalo) to ima veću moć. Naravno, antropolozi i povjesničari nisu ozbiljno
shvatili ove teorije, ali su zato
njegove ideje znatno utjecale na formiranje wicce, pa i drugih neopaganskih
religija.
Gerald
Gardner i počeci
|
Gerald Gardner |
|
Aleister Crowley |
U 19.st. se
pojavljuju različiti pokreti, među njima i O.T.O.(Ordo Templi Orientis) i
Hermetički red Zlatne Zore (eng. the Hermetic Order of the Golden Dawn ili
Golden Dawn) koji pomalo dobivaju na reputaciji. Važna figura u ovom pokretu
je, među mnogima, Aleister Crowley („Velika Zvijer“) s kojim se pojavljuje i
ceremonijalna magika. Njegov utjecaj na Geralda Gardnera, kojeg se smatra ocem
wicce, je bio od iznimne važnosti. Iako se Gardner i prije susretao tijekom
svojih mnogih putovanja s okultizmom i raznim religijama, kao početak njegovog
puta prema wicci možemo istaknuti njegov postanak članom O.T.O.a. Svojim
povratkom u Englesku je došao u kontakt sa skupinom ljudi za koje je smatrao da
su jedan od rijetkih preživjelih sljedbenike Stare religije. Među njima je bila
tzv „Stara Dorothy“ Clutterbuck za koju se uspostavila da je voditeljica kovena
(danas poznat kao New Forest koven koji je dobio ime po istoimenom predjelu na
jugu Engleske). Godine 1939., Gardner je postao član „wice“ (kako ju je
nazivala Dorothy Clutterbuck). Postojanje „zakona protiv vještičarstva“ je
branilo pisanje o ičemu vezano za tu temu, a uz to je koven bio tajan. Zbog
ovoga je Gardner odlučio objaviti „roman“ 1949.g. pod imenom Hight Magic's Aid
(Pomoć visoke magike) pod pseudonimom „Scire“. U ovom je djelu opisao povijest
Umijeća i zapisao dva rituala inicijacije, ali nije iznosio ništa o Božici.
Kada je zakon ukinut 1951.g., Gardner je objavio dvije knjige pod svojim pravim
imenom: Witchcrat Today (Vještičarstvo danas) i The Meaning of Witchcraft
(Značenje vještičarstva). Na temelju ovih triju knjiga je nastala gardnerijska
tradicija.
I dan danas
se spori jesu li priče o kovenu i Gardnerovoj inicijaciji istinite, no većina
ih je prihvatila s obzirom da ne postoje dokazi protiv njih.
|
Doreen Valiente |
Gardner je
krenuo promovirati wiccu objavljujući članke i knjige. Privukao je mnoge
zainteresirane među kojima je bila i Doreen Valiente. Ona je, s vremenom,
postala Visoka svećenica u Gardnerovu kovenu i pomagala u pisanju njegovih knjiga
prvenstveno pišući pjesme (invokacije i slično). Kada je prepoznala Crowleyev
utjecaj u Gardnerovoj knjizi sjenki, shvatila da je bi to moglo loše utjecati
na reputaciju wicce (s obzirom da je Crowley sam po sebi imao lošu reputaciju)
te je, s Gardnerovim pristankom, preuredila, time stvorivši tekstove i
tradiciju gardnerijske wicce kakvu danas poznajemo. Najpoznatija Doreenina
pjesma je poznata kao "The Charge of the Goddess" (Vodstvo Božice) koja služi djelomično kao uziv Božice.
Godine 1957.
se desio raskid veze između Doreen Valiente i Geralda Gardnera. Naime, Gardner
je počeo previše informacija objavljivati (od kojeg je već dio bio smatran
apsurdnim od strane ostalim članova kovena). Doreen Valiente je predložila
pravila koja bi zaštitila tajnost umijeća, no Gardner ih je odbio tvrdeći da je
on već odavno napisao drugi set „tradicionalnih zakona o vještičarstvu“.
Valiente nije prihvatila te zakone tvrdeći da uopće nisu tradicionalni te da
previše ograničavaju moć Visoke svećenice. Napustila je Gardnera zajedno sa
svojim istomišljenicima. No, ovo nije značio kraj wicce ni umijeća. Nakon ovoga
je došlo do razvoja većeg broja tradicija unutar wicce.
|
Alex and Maxime Sanders |
Da pojasnim,
smrću Geralda Gardnera 1964. godine, pojavilo se mnogo ljudi koji su se
postavili kao predstavnici novih tradicija. Često bi se radilo o obmani, no
jedna se osoba pokazala kao istinski vođa i uspješno osnovala novu tradiciju –
Alex Sanders (1926.-1988.). Tradicija je po njemu nazvala aleksandrijska wicca.
Sanders je zapravo došao do kopije Gardnerove knjige sjenki i modificirao je,
kasnije tvrdeći da je to knjiga koja se prenosi s koljena na koljeno već
nekoliko generacija u njegovoj obitelji. Ubrzo je došlo do niza medijskih
skandala oko nove tradicije te do suparništva između gardnerijske i
aleksandrijske tradicije. Sanders se oženio za Maxime Morris koja je postala
Visoka svećenica, a zajedno su uzeli titule „Kralj i Kraljica vještica“. Oni su
se kasnije rastali, ali su nastavili odvojeno raditi i podučavati. No aleksandrijska
je wicca zamijenila gardnerijsku na „ljestvice popularnost“ (među ostalim i
zbog toga što su dopuštali da ih se fotografira tijekom rada rituala koje su
izvodili skyclad tj. nagi).
|
Raymond Buckland |
Za sada su
sva glavna zbivanja vezana za wiccu bila ograničena na područje Velike
Britanije, a to su promijenili Raymond i Rosemary Buckland. Godine 1962. Je
ovaj par „donio“ wiccu u Ameriku. Većina rada se temeljilo na Gardnerovim
učenjima, ali su pojedinci bili slobodni inkorporirati svoja uvjerenja kako bi
stvorili nešto isključivo za sebe. Buckland je kasnije osnovao vlastitu
tradiciju – seax wiccu.
|
Zusanna Budapest |
U Americi je
došlo i do „pokreta Z“ kojemu je dato ime po mađarskoj imigrantici po imenu
Zusanna Budapest. Ova intrigantna žena se danas smatra stvoriteljicom pokreta
ženske spiritualnosti koji spaja paganizam i politička uvjerenja Z. Budapest
koja je bila vrlo feministički nastrojena, stvorila je tako novu tradiciju koja
je dobila ime dijanska wicca te koja se fokusirala pretežito na Božicu i na
moć/prava žena.
|
Miriam Simos a.k.a. Starhawk |
Još se jedna
ženska osoba pojavila na sceni pod pseudonimom Starhawk. Njezino pravo ime je
Miriam Simos, a značajna je zbog stvaranja „Tradicije povratka“ koja se spajala
značajke triju tradicija: gardnerovske, faery i dijanske. Njezino najpoznatije
djelo the The Spiral Dance (Spiralni ples). Starhawk je također sudjelovala u
mnogim ekološkim kampanjama skupa s Tim Zellom (poznati zagovornik hipoteze
Gaia).
S vremenom
su se razvile još neke tradicije o kojima možete pročitati u postu o tradicijama wicce.
Ovo je
zaista jedan opći pregled, ali mislim da je dovoljno za početak :) ako vas
zanimaju detalji, možete sami još malo istražiti i nemojte se ustručavati
pitati.
Do sljedećeg
posta,
vaša Witch's
Cat
Koju wicu ti sljediš? Gardnerovsku ili? I možeš malo pomnije objasniti te pravce
OdgovoriIzbrišiJa sam eklektičarka (dakle ne slijedim jedan od poviše navedenih pravaca već fundamentalna "pravila" wicce i prakticiram ono što je tim pravcima zajedničko, putem prilagođavajući praksu sebi). Većina samotnjaka su eklektičari. Ja povremenom radim i u grupama, ali nemam nekakav ustaljeni koven pa je teško izgraditi praksu koja će imati čvrste granice (a to mi nije ni u interesu).
IzbrišiBiti gardnerovac znači biti iniciran od osobe koja je u "lozi" Geralda Gardnera (dakle neka osoba gledajući po lozi inicijacije je trebala biti inicirana od samog Geralda). Nadam se da shvaćate. Ja nisam inicirana od strane gardnerovca i stoga ne mogu tehnički biti gerdnerijanka.
Za pojasniti sve ove pravce bi trebalo napisati nekoliko knjiga. Ako želite ukratko saznati od svim denominacijama, predlažem vam da pročitate nekoliko strana u Bucklandovoj knjizi "Complete Book of Witchcraft": https://drive.google.com/file/d/0B1OAAcuDKlLzY0hyQ3ZGXzZrSms/edit?usp=sharing
On je jako jednostavno objasnio koje su razlike i baze nekih glavnih denominacija.
Možda vam također pomogne i ova web stranica (čini mi se da je kvalitetna):
http://pagan.rutgers.edu/wiccatypes.html
Ako imate još kakva pitanja, ili vam ovo nije dosta informacija, rado bih vam pomogla pa se nemojte ustručavati pitati. :)