18.8.13

Plavi Mjesec

Todd Young - Blue moon (akvarel i tuš na
papiru), 2001.g.
U engleskom postoji izreka koja glasi "Once in a Blue Moon" (u prijevodu, jednom za plavog Mjeseca). Ona označava nešto što se događa vrlo rijetko i mislim da je jako prikladna jer se i plavi Mjesec pojavljuje veoma rijetko; preciznije, otprilike jednom u 2 i pol godine po jednoj od definicija. Ovaj mjesec je jako važan za pagane u energetskom smislu. Kao što sam napomenula, mi imamo običaj slaviti ezbate, a plavi Mjesec se svakako računa kao ezbat. O ovome ću reći nekoliko riječi pri kraju posta. Za sada bih rekla nešto o porijeklu termina i nesporazumima oko njegove definicije.

Definicije

Plavi Mjesec se najčešće definira kao drugi puni Mjesec u jednom kalendarskom mjesecu. Ovo nije jedina definicija, ali je najčešća. No, nju se ne uzima uvijek kao najprecizniju. Ona je postala popularna zbog jednog članka iz časopisa Sky and Telescope iz 1946. godine. Ovome ću posebno posvetiti jedan podnaslov u ovome postu. Razlog zbog kojeg se plavi Mjesec ne pojavljuje često je jer jedan Mjesečev ciklus traje 28-29 (i pol) dana, a kalendarski mjeseci imaju uglavnom 30 ili 31 dan. Kada se dovoljno ovih dana "viška" nakupi, budu dva puna Mjeseca u tom kalendarskom mjesecu s tim da prvi bude na samom početku mjeseca, a drugi na samom kraju. 

Druga potencijalna definicija bi bila da je to treći puni Mjesec u godišnjem dobu koje ima četiri puna Mjeseca. Svako godišnje doba se sastoji od tri kalendarska mjeseca, što znači da će u jednom godišnjem dobu obično biti tri puna Mjeseca. Kada se pojavi četvrti, to je iznimna situacija. Ova je definicija uzeta kao najpreciznija i potječe još iz 1937. godine iz almanaha Maine Farmer's Almanac oko kojeg se cijela dilema vrti.

Ove godine će nas plavi Mjesec počastiti svojom pojavom 21. kolovoza (s vrhuncem u 3:45 ujutro za Hrvatsku). Iz ovoga razloga i pišem o njemu. :)

Je li Mjesec tada zaista plave boje?

Sam naziv ovog Mjeseca bi dao naslutiti da je on uvijek plave boje, ali tako ne mora biti. Mjesec se može doimati da je plave boje jedino ako su čestice prašine ili dima u zraku točno određenih dimenzija. One stvaraju optičku varku da je Mjesec plav tako da rasprše plavo svjetlo.

Kada kažem da ove čestice moraju biti velike, to zaista mislim. Ovo se ne događa tek tako. Prvi primjer od nekoliko je erupcija vulkana Krakatoe u Indoneziji 1883. godine. Nakon ove katastrofe, količina čestica raznih tvari u zraku je uzrokovala zelenu boju izlazaka Sunca i plavu boju Mjeseca skoro pune dvije godine. Godine 1927. je bilo sušno razdoblje u Indoneziji zbog zakašnjelih monsuna. Posljedica ovoga je bila velika količina prašine u zraku koja je uzrokovala plavu boju Mjeseca. Posljednji primjer su veliki šumski požari koji su se zbili 1951. godine u zapadnoj Kanadi. Čestice dima su odlazile u zrak koje su reflektirale plavu svjetlost i time uzrokovale plavi Mjesec.

Polemika oko definicije

Maloprije sam spomenula časopis Sky and Telescope, pa bih se sada htjela opet osvrnuti na njega. Naišla sam na nekoliko zanimljivih članaka na web stranici ovog časopisa koji se bave ovim problemom. 


Prvi članak nosi naziv "Once in a Blue Moon" (autor: Philip Hiscock) i bavi se samim porijeklom izreke kojom sam započela ovaj post. Ona vuče korijene još u 16. stoljeću, prema autoru. Ljudi su i tada bili dovoljno obrazovani i inteligentni da su znali da Mjesec nije plav, kao što nije napravljen od sira. Kada bi osoba tada rekla "to je kao da kažeš da je Mjesec plav", to bi značilo nešto u stilu "to je apsurdno". Nešto kasnije se pojavilo novo značenje. Ono što je prije značilo "apsurdno" je sada  značilo "nikada". Kada bi osoba iz 18. stoljeća rekla "To će se dogoditi kada Mjesec postane plav", to je bila ekvivalenta modernog izraza "kada svinje polete". No, jezik se ima tendenciju mijenjati pa je ova fraza promijenila nekoliko značenja; "apsurdno", "nikada" i, naposljetku, "vrlo rijetko". Jedno značenje koje odskače od navedenih je ono poetsko koje se odnosi na tugu i usamljenost kao što je primjer u pjesmi "Blue Moon" koju su napisali Richard Rodgers i Lorenz Hart još davne 1934. godine. Ona je postala jako popularna i putem mnogih obrada poznatih autora poput Billie Holiday, Chrisa Isaaka, Franka Sinatre i drugih.  

Godine 1988. se izraz "plavi Mjesec" ponovno počeo jako upotrebljavati kada su se u ožujku pojavila dva puna Mjeseca. Isto se dogodilo i 1990. godine pa je zainteresiranost porasla. Autor prije spomenutog članka smatra da se ovaj izraz prvi put upotrijebio u modernom značenju u almanahu iz 1985. po imenu The Kids' World Almanac of Records and Facts. Otkrio je da su autori ovog almanaha naišli na ovaj termin u jednom članku u časopisu Sky and Telescope iz ožujka 1946. godine. Daljnji korijeni, prema sljedećem članku kojeg ću spomenuti, su nađeni u almanahu Maine Farmer's Almanac iz 1937. godine. No vratimo se na Hiscockov članak. U njemu je rečeno ovo (prevodim): "Ali sedam puta u 19 godina je bilo - a i dalje jest - 13 punih Mjeseci u godini. Ovo nam daje 11 mjeseci u godini s jednim punim Mjesecom te jedan mjesec s dva puna Mjeseca. Ovaj drugi u mjesecu, kako ja to interpretiram, se naziva plavim Mjesecom." Navedeni citat je uzet od Jamesa Hugha Pruetta (autora članka u časopisu Sky and Telescope) kojeg ću opet spomenuti pri kraju posta.

Drugi članak, kojeg su napisali Donald W. Olson, Richard Tresch Fienberg i Roger W. Sinnott nosi naziv "What's a Blue Moon?" (časopis Sky and Telescope, ožujak 1999.g.) kaže da je Hiscockova definicija plavog Mjeseca kao "drugog punog Mjeseca u jednom kalendarskom mjesecu" potpuno neistinita jer se ni na jednom mjestu u almanahu Maine Farmer's Almanac, do kojeg ovaj termin vuče korijene po njihovom mišljenju, ovaj termin ne koristi u tom kontekstu.

Autori ovog članka smatraju da je mnogo preciznija ona definicija plavog Mjeseca koja se veže uz godišnja doba, barem kada je u pitanju ovaj almanah. Otkrili su da svi plavi Mjeseci navedeni u tom almanahu padaju mjesec dana prije jednog od dvaju suncostaja ili ravnodnevnica (prema sjevernoj polutci). Izgleda da su se autori almanaha bazirali na ovu ideju, ali s blagim izmjenama. Umjesto da su uzeli 1. siječnja za početak godine i 31. prosinca za kraj, oni su se bazirali na tropskom kalendaru koji je veoma sličan paganskom - s početkom i krajem na zimskom suncostaju tj. Yuleu (21.12.). Prema ovom kalendaru, svaki mjesec ima jedan puni Mjesec koji nosi naziv prikladan radnjama koje se obavljaju u to doba. Kao što sam objasnila, ponekad se dogodi da jedno godišnje doba ima četiri puna Mjeseca umjesto klasična tri.

Almanah Maine Farmer's Almanac je izmijenio trajanje godišnjih doba sljedećom metodom (koja je, usput rečeno, poznata): uzeo je kao mjerilo godišnjih doba fikcionalno Sunce koje se ravnomjerno kreće po orbiti kako bi stvorilo jednaku duljinu trajanja godišnjih doba. U stvarnosti, godišnja doba ne traju jednako jer Zemlja putuje po eliptičnoj, a ne kružnoj orbiti. Također su se ravnali prema određenim odlukama koje su donesene 1582. tijekom reforme gregorijanskog kalendara. Tada je utvrđeno da crkveni proljetni ekvinocij mora biti 21. ožujka bez obzira na položaj Sunca. Ovo je olakšalo određivanje termina blagdana koji nisu bili bazirani na datume već na pune Mjesece. Autori članka su došli do sljedećeg zaključka (prevodim): Imena sezonskih Mjeseci su podijeljena oko proljetnog ekvinocija sukladno crkvenim pravilima za određivanje datuma Uskrsa i Korizme. Početak ljeta, jeseni i zime je određen dinamičkim srednjim Suncem (čitaj realnim Suncem, eng. dynamical mean Sun). Kada jedno godišnje doba sadrži četiri puna Mjeseca, treći se naziva plavim Mjesecom."

Zašto baš treći Mjesec u godišnjem dobu?

Po nekoj logici, onaj četvrti u godišnjem dobu bi trebao biti "višak", no uzima se da je treći po redu zapravo taj dodatni tj. plavi Mjesec. Kako autori prijašnjeg članka kažu: "Tek tada će imena ostalih punih Mjeseci poput Mjeseca prije Yulea, ili Mjeseca poslije Yulea pasti na točne datume prema suncostajima i ekvinocijima."

Gdje se dogodila greška?

Ova "pogrešna" definicija plavog Mjeseca kao drugog punog Mjeseca u jednom kalendarskom mjesecu se pripisuje Jamesu Hughu Pruettu koji je napisao članak po nazivu "Once in a Blue Moon" u časopisu Sky and Telescope (ožujak, 1946.g.). On je dao ovu definiciju zapravo krivo citirajući određeni broj Maine Farmer's Almanac-a iz ožujka 1937. Za detaljnije informacije o ovom možete pročitati već spomenuti članak "What's a Blue Moon?".

Što je onda ispravno?

Postoje, dakle, dvije definicije plavog Mjesec:

1. (prema časopisu Sky and Telescope):
Plavi Mjesec je drugi puni Mjesec u jednom kalendarskom mjesecu.

2. (prema Maine Farmer's Almanac):
Plavi Mjesec je treći puni Mjesec u godišnjem dobu koje ima četiri puna Mjeseca.

Na slici lijevo možete vidjeti raspored plavih mjeseci po jednoj i drugoj definiciji. Za nekoliko dana će se zbiti plavi Mjesec prema drugoj definiciji (koja je meni ujedno i draža).

Imala sam poteškoća s nalaženjem broja Maine Farmer's Almanac u kojem se navodi ova definicija, no uspjela sam naći ono što odgovara svemu što sam do sada čitala. Na ovoj web stranici možete pročitati citat iz broja iz ožujka 1937. (onaj o kojemu cijelo vrijeme zapravo i pričam).

Prema svemu što sam do sada pročitala, prekasno je za reći da je ijedna od ove dvije definicije netočna, no stoji da je prva definicija nastala zbog nesporazuma i jednog krivog citata. Druga definicija je vjernija originalnim dokumentima, no to ne znači da se plavi Mjesec ne mora slaviti kada se god pokaže prilika za to.

Moje mišljenje kao pagana je više priklonjeno ovoj drugoj definicija prvenstveno jer se bazira na originalnom dokumentu koji je, uz to, i stariji do svih ostalih navedenih u ovom postu. Autori almanaha su bili poljoprivrednici, kao što i sam naziv almanaha i kaže (Maine Farmer's Almanac). To su bili ljudi koji su živjeli u Maine-u (saveznoj državi na sjeveroistoku SAD-a) i koji su se, kao i svi poljoprivrednici, puno oslanjali na godišnja doba (a time i Sunce i Mjesec) za svoj rad. 

Ako ste čitali moje dosadašnje postove, mogli ste shvatiti da su pagani (i wiccani automatski) jako slični poljoprivrednicima u smislu ovog oslanjanja na Sunce i Mjesec te prirodne sile. Za nas je to religija, dok za moderne poljoprivrednike ono to ne mora nužno biti. No, sama riječ "pagan" se upotrebljavala za seljake; sve one koji su živjeli od zemlje i koji su je obrađivali te je samim time štovali jer im je bila izvor hrane i života.

Pagani su tako počeli štovati zemlju i sve što je utjecalo na nju. I moderni pagani ju štuju, kao što štuju i Mjesec i Sunce, no posebno se slavi Mjesec. Najcjenjeniji od svih je puni Mjesec, a gdje možete naći jačeg i cjenjenijeg punog Mjeseca od plavog Mjeseca?

Uloga plavog Mjeseca u paganizmu

U prijašnjem postu o ezbatima sam objasnila zbog čega i na koji način pagani slave ezbate. Ova slavlja se najčešće zbivaju za noći punog mjeseca, makar je postalo uobičajeno da ih se održava kako bi se obilježilo i otale faze mjeseca (mladi mjesec, polumjesece itd.). Plavi Mjesec je poseban jer se događa toliko rijetko i zbog toga ga posebno cijenimo.

Neki ga ne smatraju "viškom" u godini, već ga uzimaju kao dar od bogova i kao vrstu luksuza. U paganizu ga se često povezuje s ljubavlju, dobrom voljom, mirom i zaštitom. Ako ste pročitali prijašnji post, znati ćete da je bilo koji puni Mjesec odlično vrijeme za obavljanje magijskih radova. Ovaj Mjesec je po tom pitanju posebno pogodan i energetski jak (ako je obično puni Mjesec energetski jak, možete samo zamisliti koliko je plavi Mjesec jak!). Zbog toga se preporuča da se za noći plavog Mjeseca sačuva bilo koji magijski rad koji je vama jako važan. Neki će odlučiti na tu noć odrediti sebi posebne ciljeve. Također je ovo pogodno vrijeme za obavljanje one magike koju do sada niste imali priliku probati.

Plavi mjesec možete smatrati godišnjim "bonusom" pa ga stoga treba jako cijeniti i iskoristiti ga pametno. Neko koveni idu toliko daleko da inicijacije obavljaju samo na večeri plavog Mjeseca! 

Pošto se ipak radi o slavlju ezbata, ne vidim zašto se sami ritual ne bi moglo konstruirati kao najobičniji ritual ezbata, no razlog održavanja rituala bi trebao biti poseban. Savjetujem vam da više truda uložite u pripreme, da dobro promislite o tome što želite postići njime te da se svakako potrudite što bolje sami ritual izvesti.

Želim vam puno sreće s ovim posebnim ritualom! :D
Do sljedećeg posta,
vaša Witch's Cat

The Blue Moon

Todd Young - Blue moon (water colors and
ink on paper), 2001
There is an expression you are probably familiar with, and it goes "Once in a Blue Moon". It has come to signify something that happens very rarely and I believe that it is very appropriate since the Blue Moon appears very rarely itself; more precisely, about every 2 and a half years according to one of the few definitions it has. This phase of the Moon is very important for Pagans in an energetic sense. As I have noted, we traditionally celebrate Esbats and the Blue Moon definitely falls under this category. But I will say more on this topic at the end of the post. For starters, I would like to say a few words about the origin of this term and the misunderstanding regarding its definition.

The Definitions

The Blue Moon is usually defined as the second full Moon in one calendar month. This isn't the only definition, but it is the most common one. It because popular thanks to an article in the Sky and Telescope magazine from 1946. I will dedicate a separate title to this later on in the post. The reason why the Blue Moon doesn't appear very often is because one lunar cycle lasts 28-29 (and a half) days, while calendar months last 30 or 31 days in general. When more of these "surplus" days accumulate, two full Moons appear in a certain month (one at the beginning and one at the very end of that month).

The second potential definition of the Blue Moon would be that it is the third full Moon in a season that has four full Moons. Each season consists of three calendar months, which means that there will usually be three full Moons in one season. When a fourth one appears, it's exceptional. This definition is taken as the most precise one and dates all the way back to 1937 from the Maine Farmer's Almanac around which a whole dilemma has appeared.

This year, the Blue Moon will honor us with its presence on the 21st of August (with its peak at 3:45a.m. at least where I'm from, but check for you country just in case). This is why I'm writing about it. :)

Note: the date and time of the Blue Moon vary from country to country so I recommend you check this out in time.

Is this Moon really blue?

The name "Blue Moon" would lead us to believe that this Moon is actually blue in terms of color, but that isn't necessarily true. The Moon may appear to be blue only if the particles of dust or smoke in the air are exactly the right dimensions. If they are, they create an optical illusion of the Moon being blue by reflecting blue light.

When I say that these particles have to be big enough, I really do mean it. This doesn't happen just like that. The first of a few examples of this was during the eruption of Krakatoa in Indonesia in 1883. After this catastrophe, the amount of various particles in the air caused the sunsets to turn green and the Moon to turn blue for almost a full two years. In 1927, the monsoon season was late in Indonesia. The after effect was a large amount of dust particles in the air which caused the Moon to appear blue. The last of my examples was during the large forest fires in western Canada in 1951. Smoke particles floated up into the air and reflected blue light thus causing the Moon to "turn" blue.

The Controversy around the Definition

I mentioned the Sky and Telescope Magazine a bit earlier so I would like to say a few more words about it now. While searching the web, I came across a few interesting articles from this magazine which deal with this problem.


The first article I would like to mention is entitled "Once in a Blue Moon" (author: Philip Hiscock) and is focused on the origin of the saying with while I began this post. According to the author, it can be traced all the way back to the 16th century. Of course, people were educated and intelligent enough back then to know that the Moon isn't really blue, just like it isn't made of cheese. So, when a person would say: "That's like saying the Moon is blue", it meant something along the lines of "that's absurd". A bit alter on, a new meaning appeared. What used to mean "absurd" now started to mean "never". When a person from the 18th century said "That will happen when the Moon is blue", it meant the same thing as "when pigs fly" (in modern translation). But, language has the tendency to change so this phrase change a few meanings: "absurd", "never" and finally "very rarely". The only meaning that stands out from the aforementioned ones is the poetic meaning which refers to sadness and loneliness. A good example of this meaning can be found in the song "Blue Moon" which was written by Richard Rodgers and Lorenz Hart in 1934. It became popular thanks to the many covers done by famous artists such as Billie Holiday, Chris Isaak, Frank Sinatra and many others.

In 1988, the phrase "Blue Moon" started to be used a lot again due to the appearance of two full Moons in May of that year. The same thing happened in 1990 so people started to get more and more interested. The author of the aforementioned article believes this phrase was first used (with its modern meaning) in an edition of The Kids' World Almanac of Records and Facts from 1985. He found out that the authors of this almanac came across this term in an article in the Sky and Telescope magazine from May, 1946. Further roots, according to the second article I came across, were found in the Maine Farmer's Almanac from 1937. But let us get back to Hiscock's article. In it, it is said (and I quote): "But seven times in 19 years there were - and still are - 13 full moons in a year. This gives 11 months with one full moon each and one with two. This second in a month, so I interpret it, was called the Blue Moon." This quote was taken from James Hugh Pruett (an author of a number of articles in the Sky and Telescope magazine) which I will say more about at the end of the post.

The second article which I came across was written by Donald W. Olson, Richard Tresch Fienberg and Roger W. Sinnott. It is entitled "What's a Blue Moon?" (Sky and Telescope magazine, May, 1999). They claim that Hiscock's definition of the Blue Moon as "the second full Moon in a calendar month" is simply not true because this is not mentioned anywhere in this context in the Maine Farmer's Almanac to which this terms dates back to according to them. 

The authors of this article believe that the definition regarding the seasons is a much more appropriate one, at least in comparison to what the almanac says. They found out that all the Blue Moons mentioned in this almanac fall a month before either one of the solstices or the equinoxes (in the Northern Hemisphere). It looks like the authors of the almanac based their ideas on this, but with slight alterations. In stead of taking January 1 for the beginning of the year and December 31 as the end, the used the tropic calendar which is very similar to the Pagan calendar - it begins and ends at the winter solstice i.e. Yule (December 21). According to this calendar, each month has one full Moon which carries an appropriate name according to the activities that had to be done at that time of year. As I explained, it sometimes occurs that a season has four full Moons in stead of the usual three.

The Maine Farmer's Almanac altered the length of the seasons using the following method (which is, by the way, well known): it uses the fictitious mean Sun to define the length of the seasons. This Sun is an imaginary body that evenly moves around its own orbit in order to make the seasons last equally as long. In reality, the seasons don't last equally long because the Earth travels along an elliptic orbit (not a circular one). They also based their ideas on some decisions made in 1582 during the Gregorian calendar reform. It was then defined that the ecclesiastical spring equinox must be on March 21 regardless of the Sun's position at that time. This made defining the holiday dates easier since not all of them were based on dates; some of them were based on the full Moon. The authors of this article came to the following conclusion: "Seasonal Moon names are assigned near the spring equinox in accordance with the ecclesiastical rules for determining the dates of Easter and Lent. The beginnings of summer, fall, and winter are determined by the dynamical mean Sun. When a season contains four full Moons, the third is called the Blue Moon."

Whey Precisely the Third Moon in a Season?

Logically, the fourth full Moon in a season would be the "odd one out", but in fact, the third full Moon is taken to be the additional one and is thus called the Blue Moon. As the authors of the aforementioned article say: "Only then will the names of the other full Moons, such as the Moon before Yule and the Moon after Yule, fall at the proper times relative to the solstices and equinoxes."

So where is the Mistake?

The "wrong" definition of the Blue Moon as the second full Moon in a calendar month is attributed to James Hugh Pruett which wrote an article entitled "Once in a Blue Moon" in the Sky and Telescope magazine (March, 1946). He gave this definition by misquoting a certain issue of the Maine Farmer's Almanac from March 1937. For more details on this, you can read the following article: "What's a Blue Moon?".

What is Correct, Then?

There are two definitions of the Blue Moon:

1. (according to the Sky and Telescope magazine)
The Blue Moon is the second full Moon in one calendar month.

2. (according to the Maine Farmer's Almanac)
The Blue Moon is the third full Moon in a season that has four full Moons.

In the picture just left of this text, you can see the timetable of the Blue Moons to follow according to both definitions. So, in a few days, there will be a Blue Moon according to the second definition (which I personally prefer).

I had trouble finding the issue of the Maine Farmer's Almanac in which this definition is given, but I did manage to find something that fits everything I have read up to now. You can read the quote from the Almanac from March 1937 (the issue we have been talking about the whole time) on this website.

According to everything I have rad up to now, it is too late to say that either definition is wrong, but that fact remains that the first definition came to be thanks to a misunderstanding and a misquotation. The second definition is truer to the original documents, but that doesn't mean that the Blue Moon shouldn't be celebrated whenever we have the chance for it. 

As a Pagan, I prefer the second definition to the first primarily because it is based on an original document which is, in addition to this, also the eldest of all the documents mentioned up to now. The authors of the almanac were, as the name suggest, farmers. They lived in Maine (a state in southeastern USA) and, as did all farmers, they depended on the seasons very much (and with them, on the Sun and the Moon) when it came to work.

If you have read my posts up to now, you will now understand that Pagans (and automatically Wiccans) are very similar to farmers in the sense that they also depend a lot on the Sun and the Moon and other natural forces. For us, this is a religion, while it doesn't have to be so for many modern farmers. Then again, the very term "pagan" was first used to refer to peasants/farmers; all those people who lived off the land and took care of it and automatically worshiped it in a way since it was the source of food and life for them.

This is how Pagans came to worship land and everything that affects it. Modern Pagans worship it too, just as the do the Sun and the Moon, but especially the Moon. The most revered is the full Moon. And where will you find a stronger and valued full Moon than the Blue Moon?

The Role of the Blue Moon in Paganism

In my previous post on Esbats, I explained how and why Pagans celebrate them. These celebrations are usually held on nights of the full Moon, but it has become normal to hold them simply to mark any other phase of the moon (the new Moon, crescent etc.). The Blue Moon is special because it is so rare and this is also why it is valued so much.

Some don't consider it a "surplus" full Moon, but rather take it as a gift from the Gods and a sort of luxury. In Paganism, it is often connected to love, good will, peace and protection. If you read the previous post, you will know that any full Moon is an excellent time for doing magick. This Moon is especially appropriate when it comes to this because it is energetically even stronger than your typical full Moon! This is why it is recommended to save any (to you) special magical work for the Blue Moon. Some will decide to set certain goals for themselves on this night. This is also a good opportunity to try out any magick you haven't had the chance to try out yet.

You can think of the Blue Moon as your yearly bonus so you should respect it and use it wisely. Some covens even go as far as to initiate new members only on nights of the Blue Moon!

Since we are talking about an Esbath celebration after all, I don't see any reason why the ritual itself couldn't take the form of any normal Esbath ritual, except the reason for holding the ritual should be special. I recommend you put more work into the preparations and think hard about what you want to achieve with this ritual. It also would hurt to try to carry out the ritual as best you can.

I wish you all the best of luck with this special ritual! :D
Until next time. Yours,
Witch's Cat

11.8.13

Metode proricanja runama

Nakon što ste napravili, pročistili i posvetili vaše rune, one će vam stati u vrećici koja će vam, osim za njihovu zaštitu, služiti i tijekom proricanja. Navedene metode nisu jedine, ali jesu najučestalije, a mogu reći iz osobnog iskustva da su jako dobre te prilično jednostavne.

Što trebate napraviti prije proricanja?

Biti će vam potrebna čista bijela krpa (od bilo kojeg materijala) koja će vam služiti kao podloga za proricanje. Ja sam svoju pročistila i posvetila kada i vrećicu pa vam preporučim da napravite isto te da je držite u vrećici skupa s runama. Nju ćete rasprostrijeti prije nego što počnete proricati. 

Sami proces proricanja započinje, kao i uvijek, s postavljanjem pitanje i njegovom vizualizacijom. Ako pitanje nije vezano za vas, pokušajte što jasnije zamisliti osobu na koju se odnosi i probuditi što više asocijacija na nju. Neki često znaju postaviti fotografiju te osobe ispred sebe ako ona ne može osobno biti prisutna. 

Ovo nije sve. Potrebno je još nekoliko stvari napraviti prije nego što počnete bacati rune. Dakle, trebate:
  • rasprostrijeti podlogu i pripremiti okruženje tako da radite neometano i da se možete skoncentrirati
  • postaviti pitanje i vizualizirati ga (možete ga postaviti na glas, ali ne morate)
  • tresti vrećicu s runama kako bi se one izmiješale, cijelo vrijeme se koncentrirajući na pitanje i asocijacije
  • kada osjetite da ste unijeli dovoljno energije i koncentracije u navedeni proces, možete početi s izvlačenjem runa na jedan od sljedećih načina

Metode:

Napomena: sve se rune čitaju licem put gore osim ako nije naglašeno drukčije. Kako biste ih tumačili, pogledajte značenja runa u ovom postu. Ako odlučite uključiti obrnuta tumačenja runa, onda ih ostavite onako kako ste ih izvukli, a ako odlučite tumačiti rune samo po klasičnim (uspravnim) značenjima, ona svaku runu okrenite uspravno kada je izvučete.

1. S jednom runom


Ova metoda služi sa dobivanje brzih i jednostavnih odgovora. Smisli se pitanje i nasumično se iz vrećice izvuče jedna runa te se po njenom značenju odluči odgovor.









2. Dva aspekta


Izvlače se dvije rune koje predstavljaju dvije strane problema. Desnom rukom se izvlači runa za aspekt svjesne ličnosti ("poznati" svijet, ono što doživljavamo osjetilima), a lijevom rukom runu za aspekt nesvjesnog (kaos/potencije koje ne doživljavamo osjetilima). Potom se iščitavaju značenja runa prema tablici. Desna runa će predstavljati poznatu, fizičku stranu problema, dok će lijeva runa predstavljati onu nama nevidljivu stranu problema.


3. Tri sudbine


Ova je metoda dobra za tumačenje cjelokupne situacije i za dobivanje savjeta za postupke. Izvuku se tri rune i polože jedna do druge licem put gore. Prva (lijeva) predstavlja prošlost i ono što je prouzročilo situaciju. Druga predstavlja sadašnjost i odluku koja treba biti donesena. Treća (desna) runa predstavlja budućnost i sudbinu, ili naprosto ono što slijedi.




4. Direktan odgovor

Izvlače se 2-3 rune i tumače se u skladu s pitanjem koje mora biti vrlo direktno.

5. Tijek vremena


Izvlače se tri puta po tri rune. Prvi set runa (gornji red) predstavlja prošlost, drugi set (središnji) sadašnjost i treći set (donji) budućnost. Rune se čitaju s lijeva na desno, a redovi su vodoravni.








6. Slobodna formacija

Pitanje se razdvaja na "sastavne dijelove" i za svako potpitanje se izvlači  runa. Uzmimo, na primjer, da je glavno pitanje "Kako se mogu riješiti negativnog utjecaja?". Ovo pitanje će se potom razdvojiti na potpitanja koja bi mogla glasiti:
1. Odakle dolazi taj utjecaj?
2. Kroz koga/što djeluje? itd.
Potpitanja može biti i više od dva, ali se za svako potpitanje mora izvući nova runa dok ne dobijete zaokruženi odgovor na glavno pitanje.

7. Četiri strane


Rune se postave u krug na četiri strane svijeta. Interpretiraju se redoslijedom ISTOK (rođenje), JUG (život), ZAPAD (starost), SJEVER (smrt).

Neki ponekad spajaju ovu metodu nazivajući je "četiri strane", ali koristeći formu metode križa (dakle upotrebljavajući pet runa umjesto četiri). U tom slučaju gornja runa (položena na sjeveru) predstavlja sudbinu i vanjske sile koje vam mogu predstavljati izazove (a može pokazati i što vas je dovelo do te određene situacije). Desna runa (na istoku) govori o tome kamo se situacija kreće i kako se stvari mijenjaju (te kako ovo sve utječe na vaše razmišljanje). Donja runa (na jugu) predstavlja onu glavu silu u situaciji koja sve pokreće te je povezana s voljom, vanjskom aktivnostima (i onim što ih pokreće). Lijeva runa (na zapadu) govori o vašim osjećajima, mašti, ljubavi, dobrobiti, obitelji i može ukazati na nešto što napušta situaciju. Središnja runa (ona peta koje nema na fotografiji) govori o ishodu i sažima sve ove sile kako bi vam rekla kamo cijela situacija vodi.

8. Pentagram


Rune se postave na krajeve pet krakova (zamišljenog) pentagrama. Interpretiraju se povezujući se s odgovarajućim elementima kraka. Gornji krak predstavlja dušu (to je očita simbolika), prvi desni krak predstavlja vodu (emocije), donji desni vatru (srce i strasti), donji lijevi zemlju (fizičko tijelo, ovozemaljsko), gornji lijevi zrak (um, misli, ideje).





9. Križ


Pet runa se postavi u obliku grčkog križa. Lijeva runa predstavlja važni element prošlost, srednja runa odlučujući element sadašnjosti, gornja runa silu koja ti pomaže, donja runa silu koja odmaže, a desna runa kritični element budućnosti. One se i postavljaju u navedenom redoslijedu.






10. Vilica


Ova se metoda upotrebljava u kritičnim trenucima promjene, a služi za saznavanje važnosti situacije. Lijeva runa predstavlja prvi mogući ishod, desna runa drugi mogući ishod, a donja runa je odlučujuća; ona koja govori što će se zapravo dogoditi.







11. Dijamant


Upotrebljava se za dublje razumijevanje situacije. Lijeva i desna runa su sile koje utječu na situaciju, donja runa je baza situacije a gornja runa je zaključak.









12. Devet runa



Ovo je najkompliciraniji i meni najdraži način. Također je i najprecizniji jer detaljno izloži situaciju i položaj osobe u smislu duševnog puta. Iz vrećice izvucite devet runa bez gledanja. Koncentrirajte se na pitanje dok ih lagano treskate u ruci i bacite ih na krpu. Prvo se tumače one rune koje su okrenute licem prema gore. One predstavljaju sadašnjost i ono što je dovelo do te situacije. Što su bliže sredini krpe, to su važnije, a što su dalje, to su općenitije (na fotografiji sam ovu udaljenost od središta prikazala spiralom). One koje se dodiruju ili su jako blizu jedna drugoj su uglavnom povezane ili utječu međusobno jedna na drugu. Nakon ovoga se okreću one rune (jedna po jedna) koje su pale licem prema dolje. One predstavljaju budućnost, vanjske utjecaje i moguće rasplete. Nakon ovoga je dobro izvući još jednu ruku koja će potvrditi ili opovrgnuti dotadašnje tumačenje.






To bi bile sve metode koje vam ja mogu prenijeti. Nadam se da ćete biti zadovoljni s ishodima vaših čitanja i da ćete naći metodu koja vam najviše odgovara. Ovim postom zaključujem ciklus postova na temu runa pa ću uskoro prijeći i na druge metode proricanja. 

Do sljedećeg posta,
vaša Witch's Cat

Rune Divination Methods

After you have made, cleansed and consecrated your runes, you will keep them in your rune bag which will not only serve to protect them, but which you will also use for divining purposes. The listed methods aren't the only ones, but they are the most common and I can say from personal experience that they are very good and quite simple.

What Should You Do Before Divining?

You will need a clean white piece of cloth (of any material) which will be the surface on which you will throw/put your runes. I cleansed and consecrated my cloth at the same time as my rune bag so I would advise you to do the same and that you keep the cloth in your rune bag along with your runes. You will have to lay out your cloth before doing anything with your runes. 

The process of divination itself begins, of course, by asking a question and visualizing it in your mind. If the question doesn't directly concern you but another person, try and imagine the person you are referring to as clearly as possible and call to mind any associations you may have with them. Some may use a photograph of that person and put it in front of them so they can look at it. That is, if that person can't be there at the time of the divination.

But this isn't all. It is necessary to do a few more things before divination. These include:
  • laying out your cloth and preparing your working area so that you can work undisturbed and so that you can concentrate
  • asking a question and visualizing it (you can say it out loud or to yourself; whichever you prefer)
  • shake your rune bag to mix up the runes (take care to keep concentrated on the question and the associations the whole time)
  • once you feel that you have put enough energy and concentration into the whole process, you can begin by taking out the runes from your rune bag according to one of the following methods

The Methods:

Note: all the runes are read with their face up unless emphasized otherwise. In order to interpret them, have a look at the previous post entitled "Runes and Their Meanings". If you decide to include the reversed rune meanings, then leave the runes exactly the way you pulled them out, but if you decide to interpret them according to their traditional (right side up) meanings, then make sure to turn every rune upwards when pulling it out.

1. Using One Rune


This method is used for getting quick and simple answers. You will have to think of a question and then randomly pick out a rune from the rune bag. The answer is then defined by the meaning of the rune which you pulled out.







2. Two Aspects


Two runes are pulled out of the bag; they will represent two sides of a problem. You will have to pull out the rune that governs over the conscious aspect of your personality (the "familiar" world, that which we perceive using our senses) using your right hand, and your left hand for the rune that governs over your unconscious self (chaos/potentials which we cannot perceive using your senses). The meanings of the runes are then defined according to the list in the previously linked post. The right rune will represent the familiar, physical aspect of the problem, while the left will represent the side of the problem which we cannot see at that point in time.

3. The Three Fates


This method is great for interpreting a whole situation and for getting suggestions as to how to act in the given situation. Three runes are taken out of the bag and put side by side facing upwards. The first (left) rune represents the past and that which caused a certain situation. The second rune represents the present and the decision that has to be made. The third (right) rune represents the future and fate, or simply that which is yet to happen.


4. A Direct Answer

Two to three runes are picked out of the bag and are interpreted according to the question that has been asked. The only important thing is that the question has to be very direct.

5. The Course of Time


Three sets of three runes must be pulled out of the bag. The first set of runes (the upper row) represents the past, the second set (the middle one) represents the present and the third set (the lowest) the future. The runes are read from left to right and the rows are, of course, read horizontally.






6. Free Formation

The question that is asked must be divided into "components" and for every sub-question, a separate rune must be picked out of the bag. Let us say, for example, that the main question is "How can I get rid of this negative influence?". This question can be divided into sub-questions which could be something like:
1. Where is this influence coming from?
2. Through who/what is it operating? etc.
There can be more than two sub-questions, but a new rune must be pulled out for each of then until you get a complete answer to the primary question.

7. The Four Quarters


Four runes are placed to from a circle on the four cardinal points. They are interpreted in the following manner: EAST (birth), SOUTH (life), WEST (old age), NORTH (death).

Sometimes, you may come across a combination of two methods which is called "the four quarters", but uses the spread of the cross method (so five runes are used in stead of four). If this is the case, the upper rune (on the north) represents fate and exterior forces which can prove to be challenges for you (but it can also say something about what caused the situation in question). The right rune (in the east) tells us where the situation is heading and how things are changing and how all of this is affecting your thoughts). The lower rune (in the south) represents the main force in the situation which initiates everything and is connected with will and exterior activity (and that which sets it into motion). The left rune (in the west) tells you about your feelings, imagination, love, wellbeing family and may also be an indicator of something that is leaving the scene. The middle rune (the additional one which isn't in the photo) tells you about the final outcome and summarizes all of these forces to tell you where this is all heading.

8. The Pentagram


The runes are placed at the ends of an imaginary pentagram. They are connected according to the element of the point they are on. The upper arm of the pentagram represents the soul (the meaning is clear), the first right arm represents water (emotions) the lower right arm represents fire (the heart and desires), the lower left arm represents earth (the physical body, all that is earthly) and the upper left arm represents air (the mind, your thoughts and ideas).


9. The Cross


Five runes are placed to resemble a Greek cross. The left rune represents and important factor of the past, the middle rune represents the governing element in the present, the upper rune the forces which aid you, the lower rune the forces which are making things harder for you, and the right rune represents a critical element of the future. Also, they are placed in the aforementioned order as they are picked out of the bag.



10. The Fork


This method is used in critical moments of change, and helps to evaluate the importance of the situation. The left rune represents the first possible outcome, the right rune the second possible outcome, and the bottom rune determines it all; it tells you what will happen.






11. The Diamond


It is used for an in-depth understanding of a situation. The left and right runes represent the forces which are affecting the situation, the bottom rune represents the foundation of the situation and the upper rune is the conclusion to it all.







12. Nine Runes



This is the most complicated method, but also my favorite. It is also the most precise technique because it displays the situation, as well as the position of the person in terms of their spiritual path, in detail. Nine runes have to be picked out of the bag without looking. Mix them in your hands a bit while concentrating on your question and throw them on the cloth. The runes which fell facing upwards have to be interpreted first. They represent the present and that which lead to the situation. The closer they are to the center of the cloth, the more important they are, and the further away they are, the more general their meaning is (in the photograph, I used a spiral to depict this distance). The runes which are touching each other or which are very close together are usually connected or affect each other in some way. After this, the runes which fell face down are then turned to face upwards one by one. They represent the future, exterior influences and possible outcomes. After all of this has been done, it is a good idea to pull out one more rune which will either affirm or deny the whole reading.


These would be all the methods I can give to you for now. I hope you will be happy with the results of your readings and that you will find the method which suits you the most. This post marks the end of the series on runes, but I will go on to talk about other divination methods soon enough.

Until next time. Yours,
Witch's Cat

1.8.13

Lammas kruh

Lammas (također zvan i Lughnasadh) je sabat koji obilježava prvu žetvu tj. žetvu "kruha". Polja se sjaje zbog zlatnog žita koje ih prekriva skoro kao da predstavljaju sjaj Sunca. No, hladnije vrijeme se bliži i potrebno je skupiti sve to žito (ali i ostali urod) kako bismo preživjeli zimu. Zbog ovoga je kruh jedno od najčešćih jela za ovaj sabat, pa vam donosim iznimno prikladan recept! 

Potrebno je:

Napomena: recept je znatno izmijenjen od onoga kojeg sam našla na internetu jer se prilično sastojaka ne može nabaviti u nas. Zamijenila sam ih prikladnim sastojcima koje vidite poviše. Također, brašna će vam trebati dosta više od 2 čaše (svakoga) jer će tijesto biti iznimno meko i ljepljivo kada ga napravite od ove smjese. Stoga će trebati dodavati brašno dok tijesto ne postane suho i dok se ne prestane lijepiti.

Priprema:

Napomena: preporučujem da sve miješate rukama jer će tijesto ispasti mekše i razvedenije. 
  1. Izmiješajte vodu i med (promiješajte da se rastopi) i dodajte kvasac. Pustite da se diže na toplom mjestu dok se smjesa ne udvostruči i postane pjenasta (kao što biste inače s kvascom radili).
  2. Pomiješajte suhe sastojke (obje vrste brašna, pšenične klice, pahuljice i sol).
  3. Dodajte maslo u suhu smjesu i izmiješajte.
  4. Dodajte mlijeko i mješavinu s kvascem i mijesite tijesto dok ne postane kompaktno. Biti će potrebno još dosta brašna pa dodajite naizmjenično dvije šake mješavine za kruh sa sjemenkama i jednu šaku kukuruznog brašna dok tijesto ne postane suho i dok se ne prestane lijepiti. Kruh često ispadne jako tust zbog kukuruznog brašna pa sam zbog toga stavljala manje njega (no, oba su brašna prilično teška pa možete očekivati da će kruh biti izuzetno zakusan).
  5. Prekrijte tijesto i ostavite ga na toplom mjestu da se diže sat vremena (trebao bi s u ovom periodu udvostručiti).
  6. Mijesite i tucite tijesto (što više mijesite, to će kruh biti bolji) dok ne dobijete "palačinku" debljine centimetar do dva (ovisno koliko želite da vam kruh bude debeo). 
  7. Izrežite "palačinku" na trake širine centimetar-dva (nema veze što će biti nejednakih duljina je to i cilj). Vrh svake trake malo savijte i oblikujte u kuglu/suzu kako biste dobili nešto nalik velikom štapiću za uši (ali samo s jednim okruglim krajem). Ostavite tri trake i ispletite od njih pletenicu.
  8. Postavite papir za pečenje za lim i posložite prvo najduže štapove jedan uz drugi (ne ostavljajući prostora između), a potom stavljajući kraće štapove na njih/oko njih. Budite kreativni i pustite mašti na volju. Ovaj kruh treba nalikovati snopu žita, a ono je nejednako i slobodno, jedan prut može preklopiti drugi itd.
  9. Uzmite pletenicu od tijesta koju ste napravili i stavite je preko snopa pruća i spojite je za snop s donje strane (ona je dekorativna i zaista ne drži tijesto skupa, ali treba izgledati kao da joj je to svrha). 
  10. Škarama razrežite glave štapova pruća (one koje ste oblikovali u suze/kugle) po sredini i sa strana kako bi što više nalikovali na žito.
  11. Sada ispleteno tijesto pustite da se diže još pola sata.
  12. Ugrijite pećnicu na 175°C i pecite kruh 45 minuta. Ja sam ga pekla 35 minuta jer mi je nešto jača pećnica, no najbolje ćete sami procijeniti kada je gotov.
Moje je mišljenje da med daje neku posebnost kruhu, pa zbog toga odlično ide uz malo masla dok je još topao. Možete očekivati da će vam "glave pruća" biti nešto hrskavije, ali je kruh iznutra mekan, ali i jako zakusan. Nadam se da ćete vi biti jednako zadovoljni rezultatom kao ja. :)

Prijatno vam i sretan Lammas!
Vaša Witch's Cat