1.9.14

Ritualne halje vs. ritualna nagost

Dance of Life VI - Gildir
Gledajući stare fotografije nekih od najpoznatijih pagana i okultista prošlosti, može se primijetiti da su neki svoje rituale izvodili nagi (ono što bi se na engleskom nazvalo skyclad, a u hrvatskom prevelo kao "u nebeskoj odori") dok su drugi preferirali obredne halje. Očito je da ne postoje pravila o tome kako se pagani trebaju, odnosno ne trebaju odijevati u ritualnom krugu. Istina je da neke tradicije inzistiraju na jednom od navedenih sistema, ali generalno govoreći, pravila odijevanja u ritualima su fleksibilna i lako se prilagode potrebama pojedinaca. Također, različiti autori će imati različita mišljenja o ovoj temi. No, prije ili kasnije, svaki paganin se zapita: raditi nag ili odjeven?

Teško je odgovoriti na ovo pitanje, tim više jer na njega nema jedinstvenog ispravnog odgovora. Svaki pojedinac na njega treba odgovoriti za sebe ovisno o tome što misle o nagosti općenito, ali i mnogim drugim faktorima. Za početak, voljela bih vam postaviti nekoliko pitanja koja bi vam mogla pomoći da odlučite kako ćete vi obavljati svoje rituale (ako već niste odlučili). Neka od njih su vrlo bazična dok će druga možda iziskivati nešto više introspekcije.
  1. Kako će moja koža reagirati?
    Jako dobro početno pitanje. Zamislite da odlučite nositi ritualnu halju i nađete se u situaciji da vas sve neprestano svrbi zbog materijala kojeg nosite. Ovo je naprosto nepraktično. U ovom slučaju bi vam bilo ugodnije bez odjeće. Ali ipak ne možete bez odjeće u nekim situacijama. Ja sam se našla u situacijama u kojima sam radila rituale na kamenjarima i na zemljištima punima koprive gdje su odjeća i kvalitetna obuća bili neophodni. Vaša koža vam može još mnogo toga pokazati; primijetit ćete da ste se naježili ako vam je prehladno, ili da se previše znojite ako vam je jako vruće. Nijedno od ovoga nije dobro tako da vrijedi uzeti u obzir da je vaš izbor odabira odjeće/nagosti ponekad uvjetovan temperaturom. Uz ovo mislim da je prilično jasno da osjećaj iznimne vrućine, ili hladnoće i te kako može odvući pozornost tijekom rituala, što svatko želi izbjeći. Stoga ako odlučite nositi halju, budite sigurni da će vam biti dovoljno topli za hladno vrijeme, ili pak dovoljno prozračni za toplo vrijeme. Ako radite u zatvorenom onda je lako prilagoditi temperaturu. :) Ovo je praktična strana stvari koju mnoštvo ljudi često zna previdjeti.

  2. Kako će moje tijelo reagirati?
    Ovo pitanje, uz ono prethodno, će vam pomoći da bolje upoznate vlastito tijelo. Na primjer, ako vam se tijelo osjeća sputano u odjeći/obući i ako se ne možete baš slobodno kretati zbog njih, onda vrijedi razmisliti o opciji nagosti. Većina rituala uključuje mnogo plesanja pa je slobodno kretanje jako važno. Suprotno se također može dogoditi. Neki ljudi imaju određene hemunge i osjećaju se slobodnijima i udobnijima kada su odjeveni. U ovom slučaju nagost može samo odvući pozornost.

  3. Kako će moj um reagirati?
    Sada dolazimo do zeznutog dijela. Lako je uočiti ako vam je hladno/vruće, ili da vas odjeća sputava. Ali što se dogodi kada shvatite da odjeća nije jedina barijera s kojom ćete se sresti? Kao što sam rekla, nagost može biti potpuno prirodna i oslobađajuća za neke, dok će se drugi osjećati posramljeno i iskompleksirano kada (i ako) se nađu goli pred drugim ljudima. Hoćete li, ili neće raditi nagi u ovakvom slučaju ovisi o vašoj zoni komfora. Stoga ako mislite da niste još spremni prebroditi svoje komplekse, nemojte se prisiljavati. Ali ako se osjećati spremnima da iskoračite iz svoje zone komfora, onda obucite svoju "nebesku odoru" i idite sigurno naprijed! Glavno je da se osjećate ne samo fizički udobno, nego da se također osjećate psihički i duhovno opušteno (a nagost nije jednostavna za svakoga).

  4. S kime radim?
    Kao prvo, ima li maloljetnika? Obično ih neće biti, ali je u takvim situacijama najbolje ostati odjeven kako bi se izbjegle ikakve neugodnosti ili zakonske komplikacije. Kao drugo, vjerujete li ljudima s kojima radite ritual? Povjerenje je važni faktor i ljudima je često jako teško u potpunosti se izložiti pred ljudima kojima potpuno ne vjeruju. Zbog ovoga se ritualna nagost općenito ograničava isključivo na rad u kovenima. Rituali koji se izvode u većoj skupini ljudi čiji članovi nemaju neku dublju povezanost obično se izvode odjeveni kako bi se svatko mogao osjećati opušteno i fokusirati se na glavni dio rituala.

  5. Gdje ću izvoditi ritual?
    Naravno, ako ćete raditi na otvorenom, onda trebate uzeti u obzir teren i vrijeme/temperaturu. Ako će se ritual izvoditi u zatvorenom, onda teren, vrijeme i temperatura nisu od velike važnosti i može ih se modificirati. Ali važno je također uzeti u obzir koliko je privatna vaša lokacija. Nije baš opuštajuće ako odlučite raditi nagi i imate znatiželjne susjede, ili ako osjećate da će vaša privatnost biti na ikoji način prekršena tijekom rituala. Ovo se lako da riješiti u zatvorenom tako da se potegnu zastori, ali može biti izazov na otvorenom. Također, pokušajte poštivati tuđe želje. Postoji nešto što se zove "javna golotinja". Iako većina pagana golotinju nipošto ne smatra nepristojnom, postoje zakoni koji zabranjuju javnu golotinju. Isto je lijepo imati na umu, u slučaju da radite vani, kako će se prolaznici osjećati ako vide grupu nagih ljudi koji plešu oko vatre. Možda će ih to prestrašiti (što je loše za njih), a mogu postati i previše znatiželjni pa htjeti ostati do kraja predstave (što zaista nije u najboljem interesu grupe). Kako god bilo, privatnost je dobra stvar kad asu rituali u pitanju. :)

  6. Slažu li se svi oko ritualne nagosti/odjevenosti?
    Kada se radi u grupi, važno je zadržati jednakost. Ako su neki odjeveni, a neki nagi, onda sve postane zbunjujuće. Većina grupa preferira da se svi članovi slože oko sistema po kojemu će raditi. Stoga ako se svi slože da rade u nebeskoj odori (nagi), onda bi se svi trebali osjećati zadovoljni s odlukom. Ni pod kojim slučajem se ovaj izbor ne smije nametati ikome! Ako se svi slože da će raditi odjeveno, onda bi svima i ovo trebalo biti u redu. Ali postoje iznimne situacije. Ja sam izvodila rituale prije kojih me jedno-dvoje ljudi pitalo bi li bilo u redu da skinu svoju odjeću ako zaista osjete potrebu za tim tijekom rituala. Tako su svi bili odjeveni, ali su ovi pojedinci mislili da bi mogli osjetiti potrebu biti nagi u nekom trenutku. Meni je ovo bilo u redu, ali sam osjećala da trebamo biti složni oko ovoga. Oni su zato pitali sve ostale sudionike imaju li nešto protiv ovoga i svi su dali svoj pristanak. Suprotna situacija se također može dogoditi; da su svi nagi a jedna-dvije osobe žele ostati odjeveni. Kako god se okrene, svi trebaju dati svoju suglasnost oko odluke. U ekstremnim slučajevima, onima koji su se izdvojili na ovaj način se zabrani sudjelovanje u ritualu. Na primjer, nagost je obavezna u gardnerijanskoj wicci i oni koji ne pristanu na ovaj uvjet ne smiju sudjelovati u ritualima. Osobno smatram da je ovo bezobrazno i ograničavajuće, ali ću ovo pojasniti kasnije.

  7. Zašto ću raditi u nebeskoj odori/u odjeći?
    Važno je da su razlozi zbog kojih se donijeli vašu odluku jasni. U osnovi je glupo raditi nag samo jer ste negdje pročitali da tako trebate raditi. Jednako tako je glupo raditi u halji naprosto jer želite imati skupu halju. Važno je da znate ZAŠTO radite ono što radite i da osjećate da je to ispravna odluka. Također bi bilo lijepo da i drugi sudionici znaju za vašu odluku (odnosno za grupnu odluku ako se svi složite raditi odjeveni/nagi). Ukratko, svaki sudionik treba znati ŠTO rade i ZAŠTO tako rade.

  8. Imam li neke osobne razloge zbog kojih ne želim raditi odjeven(a)/nag(a)?Mnogo ljudi je u potpunosti u redu sa svojim tijelom, nemaju komplekse, ne osjećaju se posramljeno svojih tijela i u redu su s nagim tijelima drugih ljudi. Ipak, određeni osobni razlozi ih sprječavaju da budu nagi tijekom rituala. Ovi razlozi mogu biti zdravstvene prirode (u kojem slučaju bi pojedinac trebao objasniti situaciju drugim sudionicima ako će imati utjecaja na njih, ili razloge pak zadržati za sebe ako ne mogu utjecati na druge). Na primjer, ova osoba može imati alergiju ili povišenu temperaturu i ne može riskirati skinuti odjeću. Ovi razlozi također mogu biti i drukčije prirode. Osobe dvojnih vjeroispovijesti se mogu naći u situaciji da im neki drugi dio njihove osobne duhovne filozofije "brani" da budu nagi tijekom obreda. U mom slučaju, ja uvijek radim odjevena iz više razloga, jedan od kojih je moj partner. Smatram da imam pravo kontrolirati kome pokazujem svoje golo tijelo. Stjecajem okolnosti, ta osoba je moj partner. Uz to sam donekle konzervativna kada je u pitanju ova tema i smatram da nema svatko pravo vidjeti me u potpunosti izloženu na ovaj način. Ja sam ta koja bira te ljude/tu osobu (kao što i jesam do sada). Možda dijelite moje stavove, a možda ih ne dijelite, ali samo uzmite u obzir sve moguće razloge zbog kojih ne biste htjeli raditi svoje rituale nagi/odjeveni.

  9. Odgovara li mi opća atmosfera situacije?
    Ako vam išta smeta kod situacije, onda biste to trebali riješiti. Govoreći iz osobnog iskustva, najbolje je ne uraditi nešto ako vam djeluje kao da nije sve kako treba biti. Ako imate ikakve brige prije rituala, pitajte onoga tko vodi ritual za detalje, upute, ili naprosto izrazite svoje osjećaje njemu/njoj/njima. Ako se osjećate neugodno u odjeći/nagi u ovoj situaciji, ovo također izrazite. Ako osjećate da vas netko tjera da radite odjeveni/nagi, onda vam je moj savjet da naprosto ne idete dalje. Moj je stav da se nijednog sudionika u ritualu ne bi trebalo na ništa prisiljavati. Grupe koje forsiraju ritualne odore/ritualnu nagost, barem po mom mišljenju, također nameću određene stavove na sudionike. Ne trebaju svi dijeliti sva vjerovanja niti imati istu ideju udobnosti. Ograničenja poput ovoga mogu samo gušiti dušu i rezultirati u tome da se ljudi osjećaju neugodno i/ili neprirodno. Time će ritual u konačnici ispasti mnogo gore nego što je mogao da su se svi osjećali opušteno.
Sada kada ste sebi postavili ova pitanja (a nadam se i odgovorili na njih), vrijeme je za sljedeći korak. Mnogi pagani vjeruju da nije baš "paganski" raditi rituale odjeven dok drugi razmišljaju baš suprotno i vjeruju da odore, kao dio obrednog pribora, igraju važnu ulogu u ritualima. Pokušati ću objasniti obje strane priče kako biste bolje shvatili o čemu pričam.

U nebeskoj odori (ili kako biti u paganskom duhu)

Joseph Tomanek - Nymphs Dancing to Pan's Flute (Nimfe
plešu na Panovu frulu), 1999
Većina pagana koji preferiraju ritualnu nagost nad ritualnim haljama vjeruje da je nebeska odora tj. nagost najprirodnije stanje u kojemu čovjek može biti. Sama bit izraza skyclad (nebeska odora) podrazumijeva da smo odjeveni samo nebom, zvijezdama, Mjesecom i Suncem. Stoga ne možemo ništa sakriti od bogova i suputnika na duhovnom putovanju. Nagost je stanje iskrenosti, izvornosti i čistoće koje, iz ove perspektive, odjeća može jedino zaprljati. Nagost je naše najprirodnije, ali ujedno i najranjivije stanje. Bivajući nagi pred drugim ljudima pokazujemo povjerenje prema njima i otvaramo se njima, ali i prirodi općenito. Nagost ne ostavlja prostora između pojedinca i prirode ostavljajući osobu u potpunosti izloženom pozitivnoj energiji univerzuma.

Pagani u konačnici štuju plodnost i prirodu. Ljudsko tijelo je utjelovljenje i jednog i drugog i stoga bi trebalo biti slavljeno i oslobođeno. Ako istinski slavimo prirodu kao pagani, onda bismo također trebali štovati svoje tijelo. Žene bi trebale naučiti štovati svoje obline kao što štuju Majku Božicu, a muškarci bi trebali naučiti štovati sve svoje atribute kao što se ugledaju na Rogatog Boga. 

Ovo stajalište podrazumijeva da odjeća sprječava razmjenu energije između ljudi i praktički bilo kojeg drugog oblika postojanja (bile to biljke, kristali, životinje, drugi ljudi ili sam svemir). Prema nekima, odjeća također može zamaskirati pojedinca. Ako nosimo određenu odjeću, možemo u potpunosti promijeniti svoj izgled, sakriti naše nedostatke i istaknuti atribute. U biti, možemo učinkovito lagati drugima o svom izgledu. Uz to što odjeća odražava naše osjećaje i ukus, ona nas može štititi od vanjskog svijeta, kako fizički (od kiše i vrelog Sunca), tako i mentalno (stavljajući dodatni sloj između nas i onoga čega se bojimo/što ne volimo). Stoga prema ovom stajalištu, nagost je jedini način da se izrazi naša istinska priroda, da se bude u potpunosti iskren s Bogom/Božicom/bogovima, drugim ljudskim bićima i sami sa sobom. Ali što je s drugom stranom priče?

Halje kao obredni pribor

Druidi slave kod Stonehengea
Neki pagani vjeruju da je ritualna odora, poput šamanove obredne maske, moćni dio obrednog pribora koji pomaže praktičaru da "kroči kroz veo" između ovog svijeta i idućega. Kada paganin odjene svoju ritualnu odjeću (koja ne mora nužno biti halja) i/ili stavi nakit, on mijenja svoju personu i dovodi se u pravo raspoloženje za ritual. Ritualne halje pomažu osvijestiti da od tog trenutka nadalje radimo na ritualu; one nam pomognu da se fokusiramo na cilj rituala time pridonoseći općoj energiji. Ovo može samo koristiti ritualu i svim sudionicima.

Ritualna odjeća i nakit također mogu pomoći definirati ulogu koju svaki sudionik ima u ritualu (Visoki svećenik/Visoka svećenica, Djeva, Kralj Hrasta/Kralj Božikovine itd.). Uz to mogu značajno pomoći u stvaranju štimunga. Da pojasnim, velik broj praktičara mijenja svoje ritualne halje, ili detalje na njima ovisno o festivalu koji se slavi, ili bilo kojoj drugoj prigodi koja se obilježava. Tako će, na primjer, mnogi nositi zlatno-žute nijanse za slavlje ljetnog suncostaja kako bi se istaknula snaga Sunca. Pogled na veliki broj ljudi u ovakvoj ujednačenosti (bez ikakvih negativnih konotacija) zaista može ostaviti jaki dojam na osobu.

U obranu ovog gledišta, ritualne halje se mogu prilagoditi kako bi se izbjeglo nametanje hijerarhije. Nagost na neki način svih izjednači, ali se halje može koristiti za istu svrhu. Jedino što je potrebno za ovo je da nijedna halja ne bude "bolja" od druge. Ovo možda zvuči komplicirano, ali zaista nije. Većina pagana neće vesti ornamente u zlatnom koncu u svoje halje niti će ih prekrivati dragocjenim kamenjem. Materijali su obično jednostavni, a velik broj halja je kućne izrade. Također, hijerarhija je donekle neizbježna ako grupa slijedi klasičnu ritualnu formu u kojoj svećenik i/ili svećenica vode ritual. Hoće li sudionici nositi odjeću, ili ne, ne mijenja ovu činjenicu.

Prema nekima, odjeća bilo koje vrste sprječava protok energije u krugu, ali i izvan njega (npr. kada se energija odašilje u obliku stošca moći iz grupe u univerzum). Odnosno, ona je barijera za energiju i time otežava bilo kakav ritualni rad. Osobno smatram da ovo nije istinito jer sam radila mnoštvo rituala i odjevena i naga i nisam osjećala nikakvu razliku. Također, da materijalne stvari poput odjeće zaista sprječavaju protok energije, nijedan paganin ne bi izvodio rituale u zatvorenom jer po ovoj teoriji i zidovi i krovovi, pa čak i prozori mogu biti barijera za energiju. Mišljenja sam da energija nadilazi materijalno i da joj bilo kakva fizička "prepreka" ne predstavlja problem.

Uz ovo, ritualne halje mogu privući pozornost na glavnu svrhu rituala bilo to svojom bojom, ukrasima ili samim time što su ih ljudi odjenuli. S druge strane, ritualna nagost može odvlačiti pozornost ako praktičari nisu naviknuti na nagost. Ljudsko tijelo postoji u svim oblicima i veličinama i zaista može biti fascinantno. Naprosto je prirodni stati i pogledati, pa makar samo na trenutak. Ipak, ovo može uzrokovati neugodnost kod nekih sudionika i odvući pozornost od biti. Ipak, i ritualna odjeća može odvući pozornost ako je nepraktična (ako neprestano zapinjete za dno, ako su rukavi predugački, ili ako je materijal lako zapaljiv, grub ili ako svrbi itd.). Stoga je izbor zaista na vama. 


Naravno, mnogo više argumenata se može naći za oba gledišta, ali mislim da je najvažnije da se osjećate ugodno zbog toga što radite i na koji način to radite. Ako se osjećate neugodno u ritualnoj odjeći, onda ih se riješite. Ako se osjećate neugodno nagi, ili vam odvlači pozornost iz ikojeg razloga, onda izvodite svoje rituale odjeveni. Ako radite u grupi, također je važno uzeti u obzir mišljenja drugih sudionika. Idealno je da se svi slože oko jednog sistema rada (tj. da su svi odjeveni, ili su svi nagi), ali ako se svi slože da mogu postojati iznimke, onda valjda mogu postojati.

Doduše, tema ovog posta zaista nije toliko jednostavna. Neki praktičari biraju raditi nagi u nekim situacijama, a odjeveni u drugima. Na primjer, ja sam radila u nebeskoj odori kada sam samostalno izvodila rituale, a uvijek odjevena u grupnim ritualima. Drugi će raditi upravo suprotno jer im tako više odgovara. Netko drugi će možda raditi nag za ljetne mjesece (dakle za Imbolc, Ostaru, Beltane i Lithu), a odjeven za zimske mjesece (za Lughnasadh, Mabon, Samhain i Yule). Neki vjeruju da nošenje ritualne odore "osnažuje" odjeću na neki način (napuni ih s energijom rituala čime im se povećava moć sa svakom upotrebom) i zato inzistiraju da ih nose za svaki ritual. Sve ovisi o tome što vama ima više smisla.

Ja sam samo mogu potaknuti da sami donesete odluku. Ako vam itko kaže da MORATE raditi nagi, ili da MORATE raditi odjeveni, ja bih zastala i dobro razmislila o tome želim li uopće raditi s ovakvim ljudima. Zašto uopće raditi s nekim tko vam želi oduzeti pravo slobodnog izbora? Ovako ponašanje može samo dovesti do ružnih situacija. Neki ljudi će vidjeti ritualnu nagost kao samo još jedan perverzni način da vide druge ljude gole. Ovo je jedna vrsta zlostavljanja i ne smije se podržavati niti tolerirati...samo jedno upozorenje.

Na kraju krajeva je izbor na vama. Nadam se da ćete donijeti odluku koja vama odgovara i da ćete uživati u svojim ritualima kako ih god odlučili vršiti. :)

Do sljedećeg posta,
vaša Witch's Cat

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.