24.2.14

Spuštanje Sunca

U prijašnjem postu "Vodstvo Božice (Charge of the Goddess) - povijest, izvori i tumačenje" sam spomenula obred Spuštanja Mjeseca. On tvori srž svakog kovenskog obreda (iako ga se može prilagoditi za samostalni rad) jer upravo za vrijeme njegovog izvođenja Visoki svećenik uziva Božicu u tijelo Visoke Svećenice. Spuštanje Mjeseca se izvodi za vrijeme Rituala otvaranja (tj. prvog dijela svakog rituala), a sami uziv je njegov vrhunac. Možete pročitati cijeli obred Spuštanja Mjeseca u Ritualu otvaranja, ali bih ovdje svejedno htjela ukratko objasniti što se događa za vrijeme ovog rituala i kakve ovo ima veze s temom ovoga posta.

Tijekom Spuštanja Mjeseca, Visoka svećenica privremeno postaje glasnica Božice odnosno Božica progovara kroz nju za trajanja ovog dijela rituala (makar bi ponešto njezine energije moglo ostati i nakon rituala). Nakon što obred izvede Visoki svećenik, Visoka svećenica recitira Vodstvo Božice. Upravo se tijekom ove recitacije Božicino prisustvo najjače osjeti u glasu, govoru tijela, izrazima lica i općoj fizionomiji svećenice. 

Vodstvo Božice i obred Spuštanja Mjeseca stavljaju naglasak na Božicu i na ženske energije. Ovo je za očekivati u wicci koja je uglavnom fokusirana na žensko božanstvo. Bez obzira na ovo, određeni pojedinci su shvatili da je došlo do neujednačenosti kao posljedice ovog fokusa. Naime, počelo se Boga zanemarivati. Ali koliko god wicca bila orijentirana ka Božici, ona ujedno traži jednakost i ravnotežu. Bilo je samo pitanje vremena kada bi se dio fokusa ponovno vratio na muško božanstvo da se vrati ravnoteža. I tako dolazimo do glavne teme ovog posta.

Što je Spuštanje Sunca?

Na Sunce i Mjesec se uglavnom gleda kao na suprotna nebeska tijela iz Zemljine perspektive. U arhetipskom smislu se Božica veže uz Mjesec (koji korespondira svemu ženstvenom uključujući i ženskom menstrualnom ciklusu), a Sunce se povezuje s Bogom i općenito muškim energijama. Mogli ste do sada zaključiti da će obred Spuštanja Sunca biti veoma sličan Spuštanju Mjeseca, ali s jednom bitnom razlikom - on se fokusira na Boga umjesto na Božicu!

Ukratko, Spuštanje Sunca je također dio Rituala otvaranja tijekom kojeg Visoka svećenica uziva Boga u tijelo Visokog svećenika. Naravno, invokacije Boga su postojale i do izuma ovog rituala, ali nijedan od njih nije bio toliko intenzivan koliko i Spuštanje Mjeseca. Naprosto se činili ispravnim jednaki naglasak staviti na Boga i Božicu. I tako je nastao obred Spuštanja Sunca.

Kako ne obred nastao...

Spuštanje Sunca su napisali Janet i Stewart Farrar  u ranim 80ima. Prvi put je objavljen u njihovoj knjizi The Witches' Way (slob. prev. Vještičji put). Vodila ih je misao o seksualnoj ravnoteži koja ih je dovela do zaključka da je svaki muškarac jednako sposoban da uzove (ili bude "glasnogovornik") Boga kao što je svaka žena sposobna da uzove Božicu.

Naravno, ovo ne znači da muškarci nisu sposobni uzvati Božicu, ili da žene ne mogu uzvati Boga. U svojoj knjizi Progressive Witchcraft, Janet Farrar i Gavin Bone komentiraju ovo i kažu: "It is seen all the time in religions such as Voudon, and according to Ray Buckland, who has studied their practices for many years, it is also not unusual for the loa to manifest contra-sexually (a female loa “riding” a male adherent and vice versa), something he told us he once witnessed. There should be no surprise in this, as spiritual mediums have always been able to do the same thing." (str. 97). Slobodno prevedeno (i parafrazirano), oni navode primjer u Voudonu u kojem, kako kaže Raymond Buckland, postoji situacija u kojoj se loa manifestira kontraseksualno (tj. u suprotnom spolu). Tako ženski loa može ući u tijelo muškarca i obratno. Oni također kažu da ovo nije neobično jer su psihički medijatori oduvijek imali ovu sposobnost. Slažem se s ovom tvrdnjom jer su različiti ljudi usklađeni s različitim energijama. Stoga ne postoji razlog zbog žena ne može biti više usklađena sa svojom muškom stranom, a muškarac sa svojom ženskom.

Ono što je uslijedilo nakon ovog obreda je još jedna prekrasna pjesma od Doreen Valiente. Kao što je ona "stvorila" (uvjetno rečeno) Spuštanje Mjeseca i Vodstvo Božice, tako je stvorila (ali ovaj put u potpunosti) dvojnika Vodstva Božice (eng. Charge of the Goddess) i nazvala ga Vodstvom Boga (eng. Charge of the God). Izgleda da je Doreen čak smatrala da je ranije postojao obred sličan Spuštanju Sunca, ali da se s vremenom jednostavno izgubio.

Kada se izvodi obred?

Već smo ustanovili da se Spuštanje Sunca obavlja unutar Rituala otvaranja kojeg, po standardnoj ritualnoj formi u paganizmu, sačinjavaju sljedeći dijelovi: 
  1. Priprema prostorije i oltara
  2. Pročišćavanje vode solju
  3. Otvaranje kruga athaméom
  4. Označavanje kruga elementima 
  5. Vizualizacija zaštite kruga
  6. Zazivanje elemenata (u kovenima uglavnom svi ponavljaju za svećenikom/svećenicom koji zazivaju)
  7. Zazivanje Boga i Božice: Spuštanje Mjeseca (peterostruki poljubac+Vodstvo Božice) + Zaziv Boga (ponekad i Spuštanje Sunca)
  8. Plesanje vještičje rune (neobavezno)
Kao što možete primijeniti, obred Spuštanja Sunca se obično izvodi nakon Spuštanja Mjeseca. Farrarovi objašnjavaju da je ovo najbolji način izvođenja obreda jer je Visoka svećenica obično ta koji vodi ritual. Tek onda kada ona postane glasnica Božice, ona može invocirati Boga u tijelo Visokog svećenika u ime Božice. 

U širem kontekstu, Spuštanje Sunca se izvodi za četiri Velika sabata (koji su još poznati i kao vatreni blagdani tj. ImbolcBeltaneLughnasadh i Samhain) i na ljetni suncostaj (tj. Lithu). Svi ovi sabati imaju jednu stvar zajedničku - oni svi slave Sunca, a skupa s njim i Boga. Neki od ovih sabata potiču Sunce na rast, neki slave njegovu toplinu i svjetlo, a drugi se opraštaju sa zalazećim Suncem te umirućim Bogom. Kako god bilo, oni se svi fokusiraju na središnju zvijezdu ovog Sunčevog sustava te na muške energije u atmosferi.

Obred Spuštanja Sunca

Konačno dolazimo do samog rituala. Naravno, sebe ne mogu nazvati autoricom. Sljedeći ritual je citat iz knjige A Witches' Bible od Janet i Stewarta Farrara (str. 68-70).
At the end of Drawing Down the Moon, after the High Priestess's words "Here I charge you, in this sign", the High Priestess and High Priest change places, moving deosil, so that he stands with his back to the altar and she faces him from the centre of the Circle.
The High Priest picks up his athamé from the altar and holds it in his right hand over his left breast, points upwards. 
The High Priestess gives him the Fivefold Kiss as follows: 
"Blessed by thy feet, that have brought thee in these ways" - kissing his right foot and then his left foot. 
"Blessed be thy knees, that shall kneel at the sacred altar" - kissing his right knee and then his left knee. 
"Blessed be thy phallus, without which we would not be" - kissing him just above the pubic hair. 
The High Priest spreads his arms to the Blessed Position, still holding his athamé in his right hand, point upwards. 
The High Priestess continues: 
"Blessed be thy breast, formed in strength" - kissing his right breast and then his left breast.  
"Blessed be thy lips, that shall utter the sacred names." They embrace, length for length and with feet touching, and kiss each other on the mouth. 
The High Priestess steps back a pace and kneels. She invokes: 

"Deep calls on height, the Goddess on the God,
On him who is the flame that quickens her;
That he and she may seize the silver reins
And ride as one the twin-horsed chariot.
Let the hammer strike the anvil,
Let the lightning touch the earth,
Let the Lance ensoul the Grail,
Let the magic come to birth." 
She touches with her right forefinger his throat, left hip, right breast, left breast, right hip, and throat again (thus forming the Invoking Pentagram of Fire). She then spreads her hands outwards, palms forward. Meanwhile she continues to invoke: 

"In her name do I invoke thee,
Mighty Father of us all -
Lugh, Pan, Belin, Herne, Cernunnos -
Come in answer to my call!
Descend, I pray thee, in thy servant and priest." 
The High Priestess stands and takes a step backwards. The High Priest makes the Invoking Pentagram of Fire towards her with his athamé, saying: 
"Let there be light!"
Hrvatski prijevod: 


Napomena: ovo je moj slobodni prijevod i zasigurno nije jedini mogući, pa slobodno u komentarima napišite ikakve zamjerke, ili savjete koje imate. :) 
Na kraju Spuštanja Mjeseca, nakon što Visoka svećenica kaže "Šaljem vas unutar znaka", Visoka svećenica i Visoki svećenik se zamijene za mjesta kretajući se oposuno tako da on stoji leđima okrenut oltaru, a ona stoji u središtu krug okrenuta put njega. 
Visoki svećenik podigne svoj athamé s oltara i drži ga u desnoj ruci preko lijeve strane prsa s vrhom okrenutim put gore. 
Visoka svećenica mu daje peterostruki poljubac na sljedeći način: 
"Blagoslovljene bile Tvoje noge koje su Te dovele ovim putem." - ljubi mu desno stopalo i potom lijevo. 
"Blagoslovljena bila Tvoja koljena koja će klečati pred svetim oltarom." - ljubi mu desno koljeno i potom lijevo. 
"Blagoslovljen bio Tvoj falus bez koje mi ne bismo postojali." - ljubi ga točno iznad pubičnih dlaka.
Visoki svećenik raširi ruke u Blagoslovljenu pozu i dalje držeći athamé u desnoj ruci s vrhom put gore. 
Visoka svećenica nastavlja: 
"Blagoslovljene bile Tvoje grudi koje su stvorene u snazi." - ljubi mu desnu stranu prsa i potom lijevu.
"Blagoslovljene bile Tvoje usne koje će izgovarati Sveta Imena." Oni se zagrle oboje stojeći uspravno tako da im se stopala dodiruju i poljube se na usta.
Visoka svećenica uzme korak unatrag i klekne. Ona invocira: 
"Dubina poziva visinu, Božica poziva Boga,
Onoga koji je plamen koji ju ubrzava;
Da on i ona mogu stegnuti srebrne uzde
I kao jedno upravljati dvama konjima u kolima.
Neka čekić udari nakovanj,
Neka munja pogodi tlo, 
Neka Koplje podari dušu Kaležu,
Neka se magija rodi.
Ona sa svojim desnim kažiprstom dotakne njegovo grlo, lijevi kuk, desnu dojku, lijevu dojku, desni kuk i ponovno grlo (time tvoreći invocirajući pentagram Vatre). Ona potom ispruži ruke put vanka s dlanovima okrenutima put naprijed. U međuvremenu nastavlja invocirati: 
"U njezino ime te ja uzivam,
Moćni oče nas svih -
Lugh, Pan, Belin, Herne, Cernunnos - 
Odazovi se mom pozivu!
Molim te da se spustiš u svog slugu i svećenika.
Visoka svećenika ustane i korakne unatrag. Visoki svećenik u zraku učini invocirajući pentagram Vatre prema njoj s athaméom govoreći: 
"Neka bude svjetla!"
Napomene: za one među vama koji nisu najbolje upoznati s terminologijom, kretati se oposuno (eng. deosil) znači kretati se u smjeru kazaljke na satu. Takozvana "blagoslovljena poza" je poza tijela u kojoj su stopala spojena a ruke naprosto ispružene tako da tijelo tvori slovo T (također je poznata kao i gesta dobrodošlice kako sam objasnila u svom postu o magijskim gestama i minimalističkim ritualima). U ovoj situaciji navedena poza služi kako bi svećenica mogla poljubiti svećenikova prsta pošto su je u prethodnoj pozi njegove ruke sprječavale u tome. Što se tiče invocirajućeg pentagrama vatre koji se spominje dva puta, možete vidjeti kako on izgleda u slici odmah do teksta. Razlog zbog kojeg je odabran baš ovaj pentagram je jer je invocirajući (a ipak se pokušava uzvati tj. invocirati Boga!), ali i jer je vatra suštinski muški element koji emitira muževnom, jakom, gotovo agresivnom energijom. Također, iako je tradicionalno da se svećenik i svećenica poljube na usta kada završavaju rituale, kada predaju nešto jedno drugom i sl., ovo je u novije vrijeme postala nešto rjeđa praksa jer se sada oni uglavnom ljube u obraz. Peterostruki poljubac je također normalni dio obreda Spuštanja Mjeseca koji se samo ponešto modificirao za ovu priliku.

Vodstvo Boga

Kao što sam prije već rekla, Vodstvo Božice je normalni dio obreda Spuštanja Mjeseca, iako se po mom istraživanju pokazalo da se Vodstvo Boga obično ne izgovara u sklopu Spuštanja Sunca. Ovo je ipak logično jer su autori posljednjih dvaju tekstova različiti (Janet i Stewart Farrar su napisali obred Spuštanja Sunca, a Doreen Valiente je naprosto bila inspirirana njima i kasnije napisala Vodstvo Boga). 

U potrazi za Doreeninim originalnim Vodstvom Boga sam naišla na mnoge varijante, a čak i više originalnih verzija pojedinačnih autora. Preporučam da pogledate sljedeće varijante jer su mi se jako dojmile:

Vodstvo Boga - nepoznati autor

Na žalost, jedini trag Doreenine verzije kojeg sam uspjela naći je s interneta. Pretražila sam knjige koje imam kući, ali nisam uspjela pronaći išta osim informacije da je Doreen Valiente zaista napisala jedno Vodstvo Boga nakon što je pročitala Spuštanje Sunca. Sljedeće Vodstvo sam pronašla na ovoj web stranici gdje autor tvrdi da je ovo Doreenino Vodstvo. Ono glasi:
Listen the the words of the Great Father, who of old was called Osiris, Adonis, Zeus, Thor, Pan, Cernunnos, Herne, Lugh and by many other names. 
My Law is Harmony with all things. Mine is the secret that opens the gates of life and mine is the dish of salt of the earth that is the body of Cernunnos that is the eternal circle of rebirth. I give the knowledge of life everlasting, and beyond death I give the promise of regeneration and renewal. I am the sacrifice, the father of all things, and my protection blankets the earth. 
Hear the words of the dancing God, the music of whose laughter stirs the winds, whose voice calls the seasons: 
I who am the Lord of the Hunt and the Power of the Light, sun among the clouds and the secret of the flame. I call upon your bodies to arise and come unto me. For I am the flesh of the earth and all its beings. Through me all things must die and with me are reborn. Let my worship be in the body that sings, for behold all acts of willing sacrifice are my rituals. Let there be desire and fear, anger and weakness, joy and peace, awe and longing within you. For these too are part of the mysteries found within yourself, within me, all beginnings have endings, and all endings have beginnings.
Hrvatski prijevod:
Čujte riječi Moćnog Oca, kojeg se od davnih vremena nazivalo Oziris, Adonis, Zeus, Thor, Pan, Cernunnos, Herne, Lugh i mnogim drugim imenima. 
Moj je Zakon Sklad sa svim stvarima. Moja je tajna koja otvara dveri života i moja je posuda soli od tla koja je tijelo Cernunnosa koji je vječni ciklus ponovnog rođenja. Ja dajem saznanje vječnog života, a po smrti dajem obećanje regeneracije i obnove. Ja sam žrtva, otac svih stvari i moja zaštita prekriva zemlju. 
Čujte riječi plešućeg Boga čija glazba smijeha uzburkati vjetar, čiji glas poziva godišnja doba: 
Ja koji sam Gospodar Lova i Moći Svjetla, Sunce među oblacima i tajna plamena. Ja pozivam vaša tijela da ustanu i dođu k meni. Jer ja sam meso tla i svi njegovi počeci. Kroz mene sve stvari moraju umrijeti i sa mnom se ponovno rađaju. Neka moje štovanje bude u tijelu koje pjeva, jer vidite, sva djela spremne žrtve su moji rituali. Neka bude želje i straha, bijesa i slabosti, sreće i mira, bojazni i žudnje u vama. Jer ovo je također dio mojih misterija koje možete pronaći unutar vas, u meni, svaki početak ima kraj i svaki kraj ima početak.
Sudeći prema odabiru riječi, ne bi me čudilo da ovo zaista jest originalno Vodstvo Boga koje je napisala sama Doreen Valiente. Naprosto se mogu uočiti mnoge sličnosti između ovog teksta i njezinog Vodstva Božice (u konstrukciji rečenica, generalnom stilu pisanja itd.). Kako god bilo, tekst je predivan. Ne vidim razloga zašto svaka osoba ne bi mogla sama napisati vlastito Vodstvo (makar korištenje ovog teksta u ritualu nije obvezno pa se ova dilema može u potpunosti i izbjeći). 

Očito je prema poviše navedenim primjerima Vodstva da čak i ona Vodstva koje nisu napisale "prve generacije wicce" mogu biti inspirativna te ih se jako lijepo može ukomponirati u ritual. Vi sami odlučite hoćete li, ili nećete koristiti ijednu od ovih verzija u vlastitim ritualima, ili čak napisati vlastitu verziju.

Što god odlučili je meni prihvatljivo, ali je moja glavna poanta sljedeća: Bog upotpunjuje Božicu jednako kao što ona upotpunjuje njega. Oni su dvije polovice jedne cjeline koji uzrokuju neuravnoteženost kada su izolirani. I Spuštanje Sunca i Vodstvo Boga su nastali zbog rastuće svjesnosti o ovom problemu. Zaista vrijedi zapamtiti da svijet ne čine samo žene, ili ženske energije. Naprotiv, svije sačinjavaju kontrastirajuće sile; ne bi postojalo ženstveno kada se ne bi moglo kontrastirati s muževnim jednako kao što ne bi postojalo bijelo kada se ne bi moglo usporediti s crnim. Priznavanje svih aspekata svijeta oko nas je potrebno za ravnotežu, prihvaćanje i sreću. Ako se ne slažete s ovim, slobodno se izrazite u komentarima, no ovo ostaje moje istinsko i skromno mišljenje. 

Bilo mi je zadovoljstvo pisati ovaj post. Sigurno ćete čuti do mene opet uskoro.
Vaša Witch's Cat

Nema komentara:

Objavi komentar