7.9.12

Što je to wicca?



Prvi post ću posvetiti objašnjavanju pojma wicce i njenih osnovnih načela kako biste  dobili predodžbu o čemu ću u budućnosti pisati.

Wicca je neopaganska religija koja se pojavila skupa s Geraldom Gardnerom, njenim osnivačem, 50-ih godina prošlog stoljeća. Ova je važna figura po pitanju nekih stavova naslijedila velika imena poput Aleistera Crowleya (koji je imao znatan utjecaj na njega pošto je sam Gardner jedno vrijeme bio član O.T.O. - Ordo Templi Orientis kojeg je osnovao Crowley), Margaret Murray (poznata po svojim antropološkim djelima te djelima o Vještičarstvu), Charlesa Lelanda (poznati okultist, folklorist i pisac), Roberta Gravesa (pisac za kojeg mnoge Vještice danas smatraju da odražava kroz svoja djela narav neopaganizma iako on sam nije bio povezan s ikojim oblikom vještičarstva ili paganizma).   

Trostruka Božica
Začetkom wicce možemo smatrati povratak Geralda Gardnera u Englesku gdje je došao do skupine ljudi za koje je smatrao da su jedni od rijetkih preostalih sljedbenika "Stare Vjere". Ova se skupina uspostavila kao koven (skupina vještica) koji je postao poznat kao New Forest coven (po predjelu New Forest u Engleskoj). Voditeljica kovena, "stara Dorothy" Clutterbuck je našem dragom Gardneru dala nekakav uvod u cijeli svijet wicce (iako je ovo bilo daleko od njegovog prvo susreta s okultizmom i sličnim). Iniciran je 1939. godine u koven, ali nije mogao dijeliti svoje znanje jer je koven bio tajan, a uz to su još postojali zakon protiv Vještica. Tako je 1949. izdan roman po imenu High Magic's Aid (Pomoć visoke magike) koja je ukratko pričao o povijesti Umijeća (drugi naziv za vještičarstvo/vještičje umijeće, engl. witchcraft = the Craft skraćeno) i iznijela dva rituala inicijacije. Doduše, Scire (Gardnerov pseudonim) nije  niti spomenuo Božicu u ovom djelu. Tek kada su zakoni protiv vještica ukinuti 1951. je Gardner napisao dvije knjige pod vlastitim imenom: Witchcraft Today (Vještičarstvo danas) i The Meaning of Witchcraft (Značenje Vještičarstva). Na temelju ovih triju knjiga je osnovana prva tradicija wicce: gardnerijska tradicija.

Simbol trostruke Božice
Ostali simboli
Božice
O daljnjem razvitku ću pričati u nekom drugom postu jer su se od tu granale i druge tradicije s različitim uvjerenjima. Ja ću sada spomenuti neka zajednička uvjerenja svih tradicija, ali bih vas zamolila da upamtite kako je paganizam (i wicca) vrlo liberalan put pa ćete naići na neke pagane koji vam mogu reći jednu stvar i onda naići na druge koji će tvrditi totalno nešto suprotno. Vi ćete također s vremenom razviti svoje teorije i prakse, ali poštujte i tuđe.
   
Dakle, spomenula sam maloprije da Scire (Gardner) nije spomenuo Božicu! To bi trebalo značiti da postoji nekakva Božica, zar ne? Pa da, tako je. Wicca je zapravo duoteistična jer priznaje i Boga i Božicu (muško-žensko, muževno-ženstveno, snaga-nježnost, šume-vode, Sunce-Mjesec itd.). Moja dosadašnja razmišljanja su sljedeća: Bog i Božica nisu entiteti (barem ne kako ih ja vidim) već metafore za balans, harmoniju. Manje-više će se svi složiti o aspektima Boga i Božice.

Zeleni Čovjek
Rogati Bog,
ovdje Cernunnos
Najčešće se uzima da Božica ima 3 aspekta: Djevu, Majku i Staricu (eng. Maiden, Mother, Crone). Ovo se možemo izravno povezati s fazama u životu svake žene, fazama Mjeseca itd. Simbol trostruke Božice su spojene tri faze Mjeseca. Ostali simboli uključuju spiralu i poznati simbol figure žene s istaknutim grudima i bokovima (uglavnom bez nogu) kao što možete vidjeti na fotografiji privjeska.

Boga se gleda iz dvije perspektive: kao Rogatog Boga ili kao Zelenog Čovjeka. Rogati Bog predstavlja seksualnost, muževnost, lov, divljinu i ciklus života dok je Zeleni Čovjek blagi, mudri gospodar Sunca. Još jedna "podjela" Boga je na Boga/Kralja Hrasta (eng. Oak King) i Boga/Kralja Božikovine (eng. Holly King). Prvi vlada od Yulea (21.12.) do Lithe (21.6.), dok drugi vlada od Lithe do Yulea. Na ova dva blagdana se vodi bitka između ova dva aspekta te jedan pobjeđuje drugog. Ovu mitologiju mogu posebno obraditi u jednom postu ako zaželite :)

Kralj Božikovine
Postoji osam svetkovina: 4 solarne i 4 žetvene/vatrene. Solarne su one koje označavaju solsticije i ekvinocije (Yule, Ostara, Litha, Mabon), a žetvene su one kojima su određeni datumi po prirodnim ciklusima ili prema poljoprivrednim obvezama (Imbolc, Beltane, Lammas i Samhain).
Redom idu ovako:

Kralj Hrasta
Yule (21.12.)
Imbolc (02.02.)
Ostara (21.03.)
Beltane (01.05.)
Litha (21.06.)
Lammas (01.08.)
Mabon (21.09.)
Samhain (31.10.)

O svakom ću sabatu pojedinačno govoriti kako bude prolazila godina. Sljedeći je na redu Mabon pa ću o tome uskoro napisati nešto kako bih vam stvorila ugođaj jesenskog ekvinocija i rekla nešto o mitologiji i običajima ovog blagdana.
 
Uz sabate se slave i ezbati - noći punog Mjeseca. Ovo je vrijeme kada se slavi moć Božice i smatra se vrhuncem snage Mjeseca.
   
Jedna od najdražih stvari kod pagana mi je njihov (ili bolje rečeno naš) moral. Svaka osoba koju sam do sada upoznala ovih vjerovanja je imala jake principe i zavidan moral. To bi h povezala s dvjema načelima wicce: trostruko pravilo i Vještičja pouka. 

Trostruko pravilo glasi: sve što napraviš vratit će ti se triput. Ovo je iznimno pojednostavnjeno, ali mislim da je za sada dovoljno. No, ovo nije doslovno. Ovo "pravilo" ukazuje samo na to da će ti se vratiti sve što napraviš ali pojačano tj. ako napraviš dobro djelo nešto će ti se još bolje desiti, ali isto vrijedi i za loša djela pa vrijedi paziti na to što radiš i namjeravaš. Ovaj je pojam u praksu uveo Raymond Buckland (koji je uveo wiccu u Ameriku te preuzeo ovo od svoje učiteljice Monique Wilson koja ga je ujedno i inicirala).

Ovo se pravilo spominje i u Vještičjoj pouci (eng. Wiccan Rede) koja je zapravo pjesma od Doreen Valiente (da, još jedna poznata vještica, opet povezana s Gardnerom kao i svi prije spomenuti). Predugačka je da bih je ovdje obrađivala, ali bih mogla sljedeći svoj post posvetiti njoj. 

Sve ostalo što nisam spomenula nije manje važno, ali smatram da je post već i ovako predugačak pa ću se nekim stvarima pozabaviti još kasnije. Smatrajte ovo jednim uvodom (ili podsjetnikom za one koji su već upoznati sa svime) u svijet wicce i vještičarstva jer to zapravo i jest. Knjige i knjige su napisane o svakoj ovoj temi, a neke od njih ćete možda i pročitati da ne morate samo čitati mene ovako dosadnu ;)

Kotač godine
Dakle dragi čitatelji, privedimo ovo kraju. Do skorog čitanja,
vaša Witch's Cat

Blagoslovljeni bili!

24 komentara:

  1. Lijepo napisano...
    Samo tako naprijed!
    Tvoja Diana181 (http://wiccasplit.forumcroatian.com)

    Budi blagoslovljena )o(

    OdgovoriIzbriši
  2. Hvala ti na podršci, draga :D
    I čestitam ti...prva osoba s komentarom :D *aplauz*

    OdgovoriIzbriši
  3. Luđakinjo :) Puno toga si navela u jednom postu, jako ambiciozno, ali razradi to sad u nekoliko tema i svakoj temi daj dovoljno vremena. Inaće, vidim, opet je neka promjena sa dizajnom, fino izgleda. Malo si samo pripazi na greškice kod pisanja, ali pisanje općenito ti je zanimljivo i vedro, prpošno i mladenački, jako jako dobro, bravo! Samo tako nastavi!

    OdgovoriIzbriši
  4. P.S. Daj please makni ovu provjeru dal sam robot ili ne, trebala su mi 5 pokušaja da dobro upišem tražene riječi :D :D :D

    OdgovoriIzbriši
  5. Haha onda ći ispravit pogreške :) to obavezno :)
    I je...dizajn sam opet promijenila...ostavit ću ovaj za sad ^^ zadovoljna sam.
    Probat ću maknut :/ nisam još našla način ali ću istražit sad :D

    P.S. slobodno ti ispravi ako ima išta :D ja ću rado izmijenit...e i sljedeće će teme biti (nadam se) kraće. Ovo sam morala za uvod...a sve mi se činilo važnim hehe :)

    OdgovoriIzbriši
  6. Evo mislim da se sad više ne bi trebala pojavljivat ona robotska provjera :D

    OdgovoriIzbriši
  7. Odlično napisano, odsad pratim tvoj blog ;) . Samo tako nastavi!

    OdgovoriIzbriši
  8. Hvala ti puno :) ovo je tek početak...ima se tu još puuuuuno za pisat :D

    OdgovoriIzbriši
  9. Jako, jako zanimljiv, koristan i nadahnut post

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala :) uvijek je lijepo čuti pokoji dobri komentar :D

      Izbriši
  10. Bok. Odličan blog i zbila mi pomaže zato jer sam nova u ovom, ali znaš li možda još neke stranice ili neku literaturu još. + ja štujem boga, božicu i sina pa možeš li mi pomoći kako prikazati sina na oltaru. Hvala unaprijed.
    Blagoslovljena bila )O(

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kakva vas točno literatura zanima? Trebat ćete mi malo preciznije reći temu. :) zanima li vas teorija/povijest/praksa/magija/teologija općenito...?
      Od literature možete naći neke osnovne preporuke u sekciji "Literatura" (na vrhu bloga), a ako vas nešto van toga zanima, samo pitajte pa vam mogu poslati ako imam nešto odgovarajuće.

      A glede prikazivanja ičega na oltaru bih vam preporučila da slijedite vlastito nahođenje. Ako vam nešto iskače kao simbol sina (ako se ne varam, često ga se naziva plavim Bogom), onda to postavite kao simbol. Ako ste kreativni, probajte sami napraviti neki prikaz/model. Svačija percepcija je drukčija. :) žao mi je što vam ne mogu dati neki precizniji odgovor za sada, ali se nadam da sam pomogla i s ovim. :)
      BB

      Izbriši
    2. Hvala puno.
      BB

      Izbriši
  11. Super blog. Jako mi se sviđa i puno pohvala šaljem. Imam jedno pitanje. Što ako živimo u stanu s više stanara pa nemamo baš mjesta za ritual i ti stanari su još katolici. Imaš li možda neki prijedlog kako napraviti ritual nešto kao u tajnosti zato jer je uvijek netko u stanu pa baš ne želim da mi upadne u sobu za vrijeme rituala. Hvala.
    BB )o(

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Začudili biste se koliko se ljudi nalazi upravo u takvoj situaciji. Postoji nekoliko rješenja u mom iskustvu:

      1) Radite rituale vani, na otvorenom - ovo je najbolja opcija za paganske rituale jer svi oni slave prirodu, a nema ljepšeg načina nego za slaviti je nego boravkom u njoj. Ovako ćete imati prostora koliko vam srce poželi i možete naći neko udaljenije mjesto gdje vas nitko neće ometati.

      2) Radite minimalističke rituale - ne mora se glasno pjevati, plesati, pa čak ni govoriti da biste izveli uspješni ritual. Pisala sam o ovome u jednom prošlom postu pa ga možete pročitati ovdje:
      http://vjesticji-ormar.blogspot.com/2013/12/minimalisticki-rituali-devocijske-i.html

      3) Porazgovarajte sa sustanarima i objasnite im svoja uvjerenja i prakse; možda će imati razumijevanja, a vi ćete razbiti neke predrasude. Naravno, ovo nije zagarantirano i većina će ljudi radije pristati na jednu od prve dvije opcija, ai odluka je na vama.

      Nadam se da sam pomogla :)

      Izbriši
  12. Jesi. Hvala puno.
    BB

    OdgovoriIzbriši
  13. http://www.youtube.com/watch?v=OkrgX6yeEk0
    dokumentarni film

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Zahvaljujem vam na komentaru i prijedlogu za ovaj kratki film. :) vjerujem da će mnogima biti zanimljiv, no ja sam ga već pogledala i napisala vlastiti kratki osvrt :)
      http://vjesticji-ormar.blogspot.com/2013/06/britains-wicca-man-dokumentarni-film.html

      A svakako se nadam da ste i vi uživali u njemu! :D

      Izbriši
  14. da, film je odličan
    naime, ja sam na početku upoznavanja sa vještičjom religijom i posle dugo iščitavanja poželite i da čujete živu riječ, i tražeći naiđoh na Britain's Wicca Man

    OdgovoriIzbriši
  15. Trazim vec sest mjeseci nesto konkretno o ljudima u HR koji aktivno prakticiraju Wicca religiju...sama sam vec zapela u mnogo stvari....pa ako je neko voljan pomoci..marijav273@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Draga Marija, možeš mi se slobodno javiti putem obrasca za kontakt. Rado ću pomoći ako mogu.
      http://vjesticji-ormar.blogspot.com/p/kontaktirajte-me-contact-me_28.html

      Izbriši
  16. Hei ja imam pitanje nova sam u ovome svemu i zanima me da li se neke posebne molitve ili tako nešto slično treba uraditi kada se pojavi simbol trostruke božice? znam da je glupo pitanje ali molim te pomozi ako treba nekakva molitva ili neke riječi molim te objasni mi unaprijed hvala BB )O(

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nema glupih pitanja, bez brige. U wicci ne postoje fiksne molitve koje se izgovaraju u određenim trenucima. Najčešće pojedinci sami pišu svoje rituale, ili eventualno modificiraju već napisane prema svojim potrebama. Ako osjećaš potrebu da smisliš neku molitvu (makar se obično ne koriste u paganizmu), ili mantru, pjesmu ili bilo što drugo što ćeš koristiti u tim trenucima, nitko ti ne brani.

      Izbriši
    2. aha mnogo hvala pomogla si mi puno

      Izbriši

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.