9.3.13

Achillea millefolium - STOLISNIK

Imena: 

Stolisnik, hajdučka trava, hajdučica, kunica, "željezna trava" (zaustavlja krvarenje i liječi rane), kostrijet, romonika, petrovsko cvijeće, ranjenik (koristila se za zaustavljanje krvarenja kod ranjenih vojnika).

Sadnja:

Makar može rasti bilo gdje i bilo kada, uglavnom se sija na početku proljeća ili jeseni (tj. na prijelazu razdoblja) kada su temperature između 18 i 25°C. 

Stanište: 

Livade, šumski obronci, grmlje, obrađeno tlo, nasipi...ukratko, svugdje; od najnižih nizina do najviših visina (jako otporna biljka). Malo upozorenje: raste dijeljenjem korijenja i obilno se samozasijava. Zato se preporuča ograditi ga nečim kako bi se spriječilo širenje okolo (ja svoga držim u lončanici).

Zanimljivosti:

Ovo je jedna od najstarijih poznatih ljekovitih biljaka. Ovo se može zaključiti prema zapisima grčkog liječnika Dioskorida koji je naveo stolisnik kao dobar lijek kod krvarenja i zacjeljivanja rana. 

Postoji, također, i mit vezan uz Ahileja i ovu biljku. Kada je Ahilej bio ranjen u petu za vrijeme Trojanskog rata, otišao je do Afrodite da ga izliječi. Ona mu je ranu oprala stolisnikom, ali unatoč tome on umire. Tako je ova biljka dobila ime po Ahileju (Achillea) i postala poznata kao pratitelj ranjenicima. Uz to, navodno ju je i sam Ahilej koristio pri liječenju rana svojih vojnika (i to uspješno!).

U srednjem vijeku se vjerovalo da je stolisnik vještičja trava (hehe). Uzgajanje ove biljke je donosilo ljubav, sreću i jasno viđenje. 
Vjerovalo se da:
...se stavljanjem cvjetova ove biljke pod jastuk dolazi do proročanskih snova.
...se stavljanjem listova biljke na oči omogučuje viđenje buduće ljubavi.

Stolisnika su koristili i Druidi u svojim ritualima. Pravili su od njega amulete ili posipali kućna vrata njime kao način zaštite od zlih duhova. Neki su ga čak nosili oko vrata kao amulet protiv uroka.

Prije nego što se počio koristite hmelj, nju se koristilo za začinjavanje pive, a i dan danas se koristi u vermutima i žestivama.

U Kini su se stapke ove biljke koristile pri proricanju (metoda I Chinga koja se danas obavlja novčićima se prije obavljala sa stapkama). 

Svojstva:

Antiflogističan (protuupalan)
Spazmolitičan (oslobađa od grčeva)
Koleretičan (poboljšava izlučivanje žuči)
Baktericidan (sprječava infekcije)
Adstringentan (vezuje tkivo)

Korištenje:

Najčešće se koristi u čajevima protiv želučanih i crijevnih tegoba, bolesti žučnog i mokraćnog mjehura, ali i srca i vena te u ginekologiji. Ako imate neki vrt, odlična je biljka za poboljšavanje kvalitete okolnog bilja (i pojačavanje njihovog okusa) te poput koprive pospješuje stvaranje kompost. 

Za drogu:

Od lipnja do rujna se ubiru gornji dijelovi cvatućih mladica te ih se reže nožem da se ne bi iščupala cijela biljka, a listovi se mogu brati sve do jeseni. Kada se stolisnik osuši, ima aromatičan miris i gorki okus, ali se može koristiti i svjež.

Upotrebljava se za:

Dispepsiju (problemi s probavom)
Izlučivanje sline, želučanog soka i žuči
Slabi apetit (za poboljšavanje)
Grčenje želuca i crijeva
"Ženske" grčeve (mensturacijske tegobe i PMS - koristi se u obliku kupelji)
Urin (ponekad korišten kao diuretik)
Visoki tlak
Oporavljanje od gripe i nakon drugih teških oboljenja (najbolji kao tonik zaslađen medom)
Teškoće usred reume i gihta
Dubinsko čišćenje krvi
Ispucale ruke
Psorijazu
Dijabetes
Navalu krvi u glavu (pri vrtoglavici, depresiji itd.)
Zaustavljanje krvarenja iz nosa

Pripravci:

Čaj:

1-2 čajne žličice droge (2-5g) na 2-3dcl vode
Pije se 3-4 puta na dan za vrijeme obroka.
Može se koristiti i za obloge ili ispiranje rana koje sporo zacjeljuju.
Napomena: cijela se biljka može smrviti, ali treba prvo pričekati da se osuši u potpunosti (uključujući i stabljiku)

Čajna mješavina:

30g stolisnikove zeleni
20g turičine zeleni
20g žutikovine kore
20g zeleni običnog tetrljana
10g iđirotovog podanka

Mješavina utječe na jetru, želudac, crijeva i krvotok.
Čaj se spravlja od dviju čajnih žlićica gore navedene mješavine sušenog bilja (droge). Čaj se pije 3 puta na dan pola sata prije jela.
On se može piti i kod nestalnih menstruacija. Tada se piju 3-4 čaše dnevno dva dana prije nešto što bi trebala početi menstruacija.

Sjedeća kupelj:

100g svježe biljke / suhe zeleni u 1l vode
Treba stati pokriveno 20 minuta i onda se dodaje u kupelj.

Svježi sok:

Dvije šake svježe biljke se prelije sa 100ml vode i dobro smljeve u elektičnoj mješalici.
Po jedna jušna žlica ocijeđenog soka se uzima 4 puta na dan (uz obroke).

Oblozi:

Mogu biti hladni ili topli te se stavljaju direktno na rane. Topli se oblozi prave od čaja, a hladni od soka biljke.

Svježa biljka:

Sam stolisnik se može zgnječiti i zagrijati i prisloniti direktno na ranu.

Ulje:

100g suhih listova stolisnika na 1l suncokretovog ulja
U staklenku se sastojci izmiješaju, a vrh se prekrije najlonskom folijom. U veći lonac stavite čiste platnene krpe (na dno). Čistom tkaninom prekrijte staklenku i stavite na krpe u loncu. Prelijte staklenku vodom do vrha i grijite na laganoj vatri dok voda ne zakuha. Pustite da se to sve lagano prokuhava 3 sata, maknite s vatre i pustite da se sve to skupa ohladi. Ulje procijedite kroz gaze u neke druge posude (vama po želji), al pripazite da one budu neprozirne. Dobro začepite posude, zamotajte u neki papir i ostavite na hladnom i mračnom mjestu.
Ulje se koristi za sunčanje i kod hemoroida (komad čisto platna se namoči i ostavi preko noći na upaljeni dio). 

Upozorenja:

Ne smiju ga uzimati ljudi s alergijama na ostale glavočike cjevnjače jer onda može doći do travnog dermatitisa s upalnim promjenama kože. Također nije za trudnice i dojilje.

Achillea millefolium - YARROW

Names:

Common yarrow, gordaldo, nosebleed plant, old man's pepper, devil's nettle, sanguinary, milfoil, soldier's woundwort (it was used to stop bleeding in battle but also in common life), thousand-leaf, thousand-seal. 

Planting:

Even though it can grow anywhere and anytime, it is usually planted at the beginning or spring or autumn (that is at the crossing of seasons) when the temperatures are between 18 and 25°C.

Environment:

Meadows, grasslands, open forests, bushes, cultivated land, banks....basically anywhere; from the lowest to the highest parts of land (it is obviously a very enduring plant). Just a little warning: it grows by dividing its roots and it grows rapidly ("self-insemination"). Because of this, it is recommended that you fence it up so it doesn't start growing all over the place (this is why I keep mine in a pot). 

Interesting Facts:

This is one of the eldest medicinal herbs known to man. This can be concluded thanks to the notes taken by the Greek physician Dioscorides who mentioned yarrow to be a good herb to stop bleeding or to better the healing of a wound.

There is also a myth regarding Achilles and this plant. Supposedly, when Achilles was wounded in his heel during the Trojan War, he went to the goddess Aphrodite to heal him. She washed his wound in yarrow but, despite this, he died. The plant got its name (Achillea) in praise of this hero and became famous as an escort of the wounded. Also, Acheilles was supposed to have healed his soldiers' wounds with this plant (and quite successfully if we are to believe the stories).

In the Middle Ages, it was believed that yarrow was a witch's herb (hehe). The cultivation of this herb was thought to bring love, happiness and clear vision.
It was believed that:
...putting this herb under your pillow at night cause one to have prophetic dreams.
...putting yarrow leaves on yours eyes cause you to see your future true love.

Even the Druids used yarrow in their rituals. They made amulets from it or would strew it across a threshold to keep out evil spirits (or anything evil, actually). Some even wore it around there neck as an amulet to protect themselves from hexes.

Before hop started to be used, yarrow was used to spice beers and is still used to this day to flavor vermouth and bitters. 

In China, the stems of this plant were used for divination (precisely, in I Ching which is now performed using coins but used to be performed with stems).

Attributes:

Antiphlogistic (anti-inflammatory)
Antispasmodic (helps relieve cramps and spasms)
Choleretic (helps stimulate the production by the liver)
Bactericidal (prevents infections)
Astringent (draws together/constricts tissue)

Uses:

Yarrow is most commonly used in teas to aid stomach and intestinal pains, pain in the gallbladder and urinary bladder but also to help with heart and vein problems. It is less commonly used in gynecology. If you have a garden, it is worth noting that this is a plant that can really help better the quality of the herbs which surround it and, in the process, intensify their taste as well. Like nettle, it betters the building up of compost.

For the Drug:

The upper parts of the blossoming scion are best picked from June to September. They are cut using a knife to avoiding plucking out the entire plant. The leaves can be gathered all the way until autumn. When yarrow is dry, it has an aromatic smell and a bitter taste, but it can also be used as a fresh herb.

It Is Used for:

Dyspepsia (indigestion)
Emission of saliva, gastric juices and bile
A small appetite (to better it)
Convulsions of the stomach and intestines
"Female" cramps (menstrual pains, PMS - it is used in the form of a bath)
Urine (sometimes used as a diuretic)
High blood pressure
Recovering after the flu and other heavier diseases (best used in a tonic sweetened with a bit of honey)
Pains caused by rheumatism and gout
In depth cleaning of the blood
Cracked hands
Psoriasis
Diabetes
Rushes of blood to the head (dizziness, depression etc.)
Stopping nosebleeds

Preparations:

Tea:

1-2 teaspoons of the drug (2-5g) for 2-3dcl of water
It is drunk 3-4 times a day during meals.
Can be used for compresses and for cleaning wounds which are healing slowly.
Note: the whole plant can be ground, but you have to wait for it to dry completely (including the stem).

Tea Mixture:

30g yarrow greens
20g sticklewort greens
20g barberry bark
20g white horehound greens
10g common sweet flag rhizome

This mixture affects the liver, stomach, intestines and blood circulation.
The tea is made of two teaspoons of the above mixture or dried herbs (drugs). It is drunk three times a day half an hour before meals.
It can also be drunk for irregular menstruation. If this is the case, it can be drunk 3-4 times a day two days before the period is expected.

Sedentary Bath:

100g fresh herb / dried herb in 1l (liter) of water
It should sit (covered!) for 20 minutes and then be added to the bath.

Fresh Juice:

Two handfuls of the fresh herb is washed over with 100ml of water and ground well in an electric mixer.
One spoonful of filtered juice is taken four times a day, each day with meals.

Compresses:

Can be cold or warm and are put directly onto the wound. Warm compresses are made using tea and cold ones out of the juice of the herb.

Fresh Plant:

Yarrow itself can be squashed/ground and heated up and then placed directly onto the wound.

Oil:

100g dried yarrow leaves on 1l (liter) sunflower oil
Mix ingredients in a jar and cover the top with nylon foil. Put clean linen cloth at the bottom of a larger pot. Cover the jar with a clean fabric and place on the linen pieces of cloth. Pour in water until it reaches the top of the jar and heat up until water reaches a boil. Keep fire low and let this "cook" for three hours. When this time has passed, get the pot off the fire and let it all cool down. Filter the oil through gauze into smaller containers but make sure that they are opaque. Close the containers well, wrap in some sort of paper and leave in a cold and dry place.
This oil can be used when sunbathing or in case of hemorrhoids (in case of hemorrhoids, dip a clean piece of cloth in the oil and leave the cloth on the inflamed spot overnight).

Warnings:

Must not be taken by people with allergies to any member of the Asteraceae family. If used, this may lead to plant dermatitis with inflammatory skin changes. It is also not for pregnant women and wet nurses.

8.3.13

Uloga mitova i simbola

Tezej ubija Minotaura
Inspirirana knjigama Moć Mita od Josepha Campbella te Progressive Witchcraft od Janet Farrar i Gavina Bonea sam odlučila posvetiti jedan post ulozi mitova i simbolike u wicci i religiji uopće. 

Mitovi su sve ono što čine religijski aspekt wicce. Da ne bi došlo do zabune, riječ "mit" ne mora označavati neku neistinitu priču. Etimološki je se može slijediti do grčke riječi mythos i latinske riječi mythus, a obje se odnose na priče, misli, govor tj. bilo koju priču koja dolazi od pisanog ili usmenog izvora. Naravno, simboli su sastavni dio svakog rituala, a njihovom manipulacijom se može učiniti mnogo toga. 

Svakako, mit ne mora uvijek biti ni istinita priča, ali je važno razlikovati one istinite od neistinitih (iako su obje vrste jednako važne u moralnom i religijskom pogledu). Mitovi postoje s razlogom - da bi poučili. Jako dobar primjer su bajke koje su pune simbola i mitovi sami po sebi. Sumnjam da je svaka priča od braće Grimm istinita (makar znate izreku: u svakoj "laži" ima malo istine), ali u doba kada većina naroda nije znala ni pisati ni čitati, jedini način na koji se moglo prenijeti neku moralnu poruku je bilo kroz usmenu predaju i slike. 

Kako svaki mit ima svoje značenje, tako i svaki simbol ima svoje značenje. Simboli sažimaju neku misao (a ponekad i cijelu priču) u sliku koju svatko može razumjeti (pa čak i oni nepismeni). Naravno, značenje simbola varira od naroda do naroda, od pojedinca do pojedinca pa i od religije do religije. Žao mi je jedino to što je došlo do svojatanja simbola, npr. križ će u kršćanstvu biti sveti simbol dok će većina kršćana gledati na pentagram kao na simbol zla. Odnosno, ako simbol nije "tvoj" onda je zao i izopačen. Ljudi često zaboravljaju da su simboli i jako osobna stvar pa time što je nekome loš simbol, je nekome drugome dobar simbol. Osobnost simbola onemgoućava da budu generalno dobri ili loši.

Pročitala sam u jednoj knjizi da je mitologija zapravo dramatizirana psihologija. Slažem se s tom izjavom jer svaki mit ima nekakav izvor u ljudskoj psihi. Mitovi o herojima, o lijepim djevama, o zmajevima, goblinima i drugim čudnovatim bićima...svi oni crvenom vrpcom ukrašavaju našu psihu i pakiraju je u fino malo kompaktno izdanje koje mogu naslijediti i budući naraštaji. Umjesto spasitelja će biti heroj, umjesto realne fizičke prijetnje ili psihološkog problema će postojati zmaj. Lude će uvijek biti lude i kraljevi kraljevi, ali će svi oni imati uporište u stvarnosti.

Mitovi, bajke i sve ostale priče su posebne jer prodiru do naše podsvijesti. Ono što ćemo mi svjesno čuti će biti fina priča za zabavu, dok će naša podsvijest čuti intenzivnu moralnu pouku ili upozorenje.

Carl Gustav Jung
Trenutno čitam knjigu Ispričat ću ti priču od Jorgea Bucaya. Preporučam je svim ljubiteljima bajki, anegdota i mitova jer je knjiga koncipirana na način da je svako poglavlje zasebna pričica sa svojom zasebnom porukom. Knjiga me izuzetno zabavlja, ali sam svjesna da će sve te priče ostati ugravirane u mom mozgu upravo zbog poruke koje nose dok će neki ljubić, popularna knjiga ili kratka priča ispariti iz moje glave puno brže jer ne postoji zbog ikojeg razloga nego da zabavi i ubije vrijeme. Velike knjige i veliki spisatelji su poznati upravo zbog svoje sposobnosti upravljanja ovim poukama, sakrivanja poruka unutar teksta i sposobnosti dramatiziranja uz, naravno, zabavni aspekt literarnog djela. Kanon književnosti čine Shakespeare sa svojim Hamletom, poznati Faust, Biblija sa svojim mnogim poukama te pjesnici poput Dantea i Petrarce koji su, svatko u svoje vrijeme, odašiljali kroz ova djela pouku primjerenu za njihovo vrijeme i situaciju (najčešće politički i religijski uvjetovanom).

Dopustite mi da se  na čas osvrnem na psihologiju Carla Gustava Junga koji je u posljednje vrijeme shvaćen kao važna figura u svijetu vještičarstva i paganizma. On je detaljno obradio ljudsku psihu, što svjesni dio, što nesvjesni. Podijelio ju je na sljedeće:
  • Ego (svjesni dio)
  • Sjena (sve skriveno u svijesti/podsvijesti osim van Ega)
  • Anima (skrivena ženska strana svakog muškarca)
  • Animus (skrivena muška strana svake žene)
  • Osobno nesvjesno (gdje su skrivene želje, porivi, frustracije itd. pojedinca)
  • Kolektivno nesvjesno (skup nesvjesnih stvari na globalnoj razini koje su se razvile s vremenom. Ovaj se pojam često vezuje uz sposobnost telepatije, proricanja i magijske činove uopće.)
  • Persona (maska koju nosi Ego)
  • Jastvo (temelj nas, naše psihološke osobnosti)
Ovim se nadovezujem na prije spomenuti svjesni i nesvjesni dio uma koji drukčije percipiraju mitove i simbole. Ego će gledati na mitove kao na pričice, dok će Nesvjesno registrirati sve ono skriveno u njima. Ljudi su se previše navikli komunicirati samo s Egom, govoriti jezikom na racionalan način, a pritom su zaboravili na utaživanje naše nesvjesni gladi. U Nesvjesnom se skrivaju naše najdublje želje, naši strahovi, sumnje, ali i nade. Odvojivši se od svega ovoga smo postali manje spiritualni, manje usklađeni sami sa sobom jer su osobi potrebna oba dva dijela; i svjesno i nesvjesno kako bi bila cjelovita.

Potrebno je uskladiti ove dvije svijesti kako bismo mogli sami sebe razumjeti. Na primjer, ako Ego nama govori da svjesno moramo smršaviti (što je čest problem u modernom društvu pa sam ga zato i odabrala) i ako to stalno sebi ponavljamo razviti će se kompleksi u Nesvjesnom, pogotovo ako mi nesvjesno mislimo da to ne možemo, ili ako to sebi počnemo previše ponavljati. Kompleksi se ne pojavljuju svojevoljno već nesvjesno. Možda sam sada malo više pojasnila ulogu svjesnog i nesvjesnog.

Kada jednom postanemo svjesni da ovo dvoje treba izbalansirati, potrebno je to i napraviti. Potrebno je dopustiti Egu da posluša tu i tamo Nesvjesno koje se izražava pomoću simbola. Upravo razumijevanje ovih simbola će nam pomoći i na duhovnom/religijskom putu. Smatram (i ističem da je ovo moje mišljenje) da su religiozni ljudi mnogo više povezani s Nesvjesnim dijelom sebe nego nereligiozni ljudi. Na primjer, religiozni će ljudi često obraćati pozornost na značenje snova (koji su način izražavanja Nesvjesnog), dok će se oni nereligiozni smijati snovima i odbaciti ih kao nevažne.

Na isti način će religiozni ljudi, po mom mišljenju, osobnije i ozbiljnije shvaćati mitove i simbole. A pošto se rituali sastoje od oboje (kao što vam na početku posta objasnila), oni će ujedno biti i privučeni ritualima. Rituali su u tom pogledu način spajanja s Nesvjesnim. Tom Chetwynd je definirao ritual ovako: "Ritual je dramatično izigravanje mita, osmišljen da ostavi duboku impresiju na pojedinca kako bi dopro do njegove nesvijesti."

Za primjer rituala ćemo uzeti kršćansku misu i ulogu koju euharistija igra u njoj. Nekima je teško prihvatiti činjenicu da su misa i ritual vrlo slični. Riječ "ritual" (eng. ritual tj. rite) dolazi od latinske riječi ritus (rano 14.st.) koja se odnosi na bilo koji religijski običaj ili cerenomiju. Zapamtite da ljudi često upotrebljavaju riječ ritual u kontekstima poput "moj jutarnji ritual se sastoji od tuširanja i pranja zubi". Dakle ova se riječ može odnositi i na neke svjetovne situacije, ali je uvijek u vezi s nekim običajem (nešto što običavate raditi!). Možemo reći da se u kršćanstvu radi o ritualu/običaju održavanja mise. Sama riječ misa ima nešto drukčiji korijen. Vjerojatno je riječ došla u uporabu preko rečenice "Ite, missa est." (Idite, opozvani/otpušteni ste) koja se govorila na kraju obreda (u smislu da narod može ići sada kada je molitva "poslana"). Iz ovoga je očito da latinska riječ missa može biti korijen riječi hrvatske riječi misa i engleske riječ mass te da se doslovni prevodi kao otpust.

Da se vratim na ulogu euharistije (gr. εὐχαριστία tj. eucharistia, zahvalnost); ona zapravo služi kao simbolična zahvalnost Isusu Kristu za njegovu žrtvu te preko drame (izigravanje jednog dijela Posljednje večere tj. dijeljenja kruha i vina) dopire do naše podsvijesti. Sama Posljednja večera je mit (time ne govorim niti da je istinita niti da je neistinita već da je s vremenom postala priča - pogledajte poviše definiciju mita) gdje je Isus upotrijebio simbole kruha i vina kako bi prenio svoju poruku. Ovi se simboli i dan danas koriste u misama kako bi se prenijela da ista poruka. Očito je da simbolizam i mit igraju važnu ulogu u ritualima drugih religija, a ne samo u wicci.

Sukladno s ovim, mit, kao produženi simbol/skup simbola, igra istu ulogu kao ritual samo što u ritualu pojedinac može sudjelovati direktno. Dok slušajući priču o Posljednjoj večeri ljudi stoje sa strane kao promatrači, na misi oni zapravo igraju ulogu apostola i primaju euharistiju time postajući dio mita. OVO je ritual. Ovo jest bit mise; postati dio mita, ući kroz mit u vlastitu podsvijest i postati povezan s njom.

Zbog čega bi ikoji paganski ritual bio manje vrijedan ili smatran drukčijim od kršćanskog rituala? To je kao da se usporedi dvije bajke, ili dva mita. Mogu biti drukčije napisani, ali im je cilj isti - prenijeti poruku i doprijeti do Nesvjesnog.

Poznata vam je ona "slika govori tisuću riječi". Slike ne govore riječima, one govore simbolima. Upravo zbog toga ćete naći crkve pune kipova, slika i drugih likovnih prikaza. Na oltarima se zbog toga drže likovni prikazi. Zbog toga se simbolima ukrašavaju paganski i drugi oltari, oruđe, odjeća itd. Sve je oko nas ispunjeno simbolikom koju mi nesvjesno doživljavamo. Nije potrebno ikonološko znanje da bi osoba na nesvjesnoj razini shvatili koja je poruka cijele priče. Dovoljno je osjetiti ono nešto u svojoj nutrini, čuti onaj tihi glasić u pozadini vlastitog uma.

Simboli su ambivalentni! Zbog toga nam govore toliko više od riječi.

Naići ćemo na mnogo prividno različitih stvari koje imaju istu simboliku, ili obratno, jednu stvar koja ima mnogo različitih značenja, a sve te ovisno o kulturi, tradiciji, spolu, religiji, društvenoj pozadini, odgoju itd.

Uzeti ću za primjer zelenu boju sa njenim mnogim značenjima i simbol lava sa svojim mnogim značenjima:


Voltaire je jednom rekao: "If God did not exist, it would be necessary to invent him." (Da Bog ne postoji, bilo bi potrebno izmisliti ga.) Bog je još jedan arhetip (lat. archetypum, prva ideja/model/tip, još jedna jungovska ideja) bez kojeg bi ljudska svijest bila u potpunosti izmijenjena, a neki usuđuju ići toliko daleko da kažu da bi se naša svijest naprosto srušila da ne percipiram nešto najviše, iskonsko.

Ostaviti ću vama da razmislite još malo o ovom citatu. Ovo je ipak jako opširna tema koju je teško prekriti u jednom malo postu pa ću to onda iskoristiti kao razlog zbog kojeg sam ovako skakala s teme na temu (sve s ciljem obrađivanja što više tema).

Ako ste zainteresirani da uđete još malo dublje u sve ovo, preporučujem vam da pročitate pokoju knjigu od Junga, knjige koje sam navela tijekom posta i knjigu A Witches' Bible (Janet & Stewart Farrar; ovo je zapravo nadopunjena verzija knjiga Eight Sabbats for Witches) koja mi je također poslužila kao odlična podloga za post.

Čujemo se uskoro :)
vaša Witch's Cat

23.2.13

Ezbat

Bliži se puni Mjesec pa mi se činilo super da objasnim kako se ovo uopće obilježava i da vas usput podsjetim na njegovo postojanje. Ljudi često zaboravljaju na male stvari u životu. I meni se desi da zbog obaveza naprosto zaboravim na to da se bliži neki sabat/ezbat i onda na kraju radim pripreme neviđenim brzinama kako bih sve stigla. Moći ćete vidjeti naš prekrasni puni Mjesec za koji dan,  preciznije 25. veljače. :)

Ezbat (eng. Esbat/Esbath, čita se /ezbat/) je naziv za slavlje punog Mjeseca iako se i ovaj termin počeo sve češće i češće koristiti i za druge susrete kovena. Etimološki, ova riječ dolazi od francuskog glagola s'esbattre, zabavljati se. Termin je relativno nov (smatra se da ga je uvela Margaret Murray), a često i jako formalan. Čuti ćete izraz "krug", što je malo manje formalni izraz za slavlje ezbata. Dok riječ "krug" označava bilo kakvu vrstu okupljanja (što je prikladniji termin za ono što danas riječ "ezbat" sve označava), riječ "ezbat" u užem smislu označava isključivo slavlje punog Mjeseca.

Naime, uz osam sabata postoji i 13 punih Mjeseci u godini koji se slave. Iako se uglavnom misli na puni Mjesec kada se ovaj termin upotrebljava, on se počeo koristiti za bilo koje okupljanje kovena, bilo to za puni Mjesec, ili ne. Neki ovaj naziv koriste čak i za slavlje tamnog Mjeseca. Ako radite sami, možete slaviti bilo što bilo kada jer ne ovisite o drugima, dok je ovo znatno teže postići u kovenu. Za njegov rad je potrebno da se članovi razumiju i da shvaćaju kako tko radi. Potrebno je uskladiti se! Zbog toga se preporučuju redoviti sastanci kako se ova veza ne bi izgubila, ili još bolje; kako bi se obnavljala i osnaživala! Zamislite to poput probi benda; što češće bend ima probe, to je usklađeniji. A koven se začuđujuće puno može usporediti s bendom jer oboje na svoj način stvaraju čarolije :)

Zašto baš za vrijeme punog Mjeseca?

Artemida / Dijana,
božica lova, Mjeseca,
rađanja itd. te
zaštitnica djevojčica s
krunom Mjeseca na
glavi
Ovo je sasvim logično pitanje koje si možda postavljate u ovom trenutku. Zašto se ne preporuča sastati se nekim danom u tjednu ili nekog datuma svakog mjeseca? Pa ovo je sada postala tradicija, ali kao i svaka druga tradicija, ona ima svoje korijene.

Prvi razlog je vezan uz Božicu i njene simbole. Poznato vam je da se Božicu veže uz Mjesec, a Boga uz Sunce. Mjesec je simbol ženske energije koji prolazi svoje faze kao što i žena prolazi svoje faze u odnosu na menstrualni ciklus. On je također povezan s vodom (plima i oseka), a voda je opet povezana s emocijama koje se stavljaju pod ono "žensko". Vrhunac Mjeseca je kada je pun, kada najviše sjaji i zrači najvećom količinom energije. Jeste li ikada šetali i gledali u pun Mjesec? Možda ste tada i osjetili njegovu snagu i zaštitu. Ako niste, pokušajte to jednom :) to može biti ritual sam po sebi. Pokušajte meditirati gledajući u njega, ili pak smislite vlastitu vježbu. Svakako, ova energija je razlog zbog kojeg se većina magijskih radova izvodi na pun Mjesec ili što bliže njemu (radije prije punog Mjeseca nego poslije tj. radije za vrijeme rastućeg Mjeseca).

Chang'e, kineska
božica Mjeseca
Drugi razlog je praktične naravi. U davnim vremenima (pogotovo u vrijeme progona) kada su se vještice trebale sastajati na tajnim mjestima, sastajale bi se pod okriljem mraka, što je logično, zar ne? A ako već moraju tražiti mjesto i druge ljude po mraku bez električne rasvjete kakvu mi imamo danas, mogu si barem priuštiti da imaju Mjesec koji će ih voditi. Mjesec je taj koji im je obasjavao put! Sada samo zamislite da vi hodate kroz polje žita, a iznad vas je puni Mjesec. Nema ni duše oko vas jer svi spavaju. U tom mraku se osjećate možda i osamljeno i prestrašeno, ali čim ima malo svjetla, vama je lakše. Tako je većini ljudi. Svjetlo je ono što nam pruža sigurnost, a nema bolje utjehe u gluho doba noći od Mjeseca!

Što se radi na ezbatima?

Ezbat može biti bilo što što vi zamislite! Iako se tradicionalno slavi za sabate, nitko vam ne brani da nađete nešto što ćete slaviti i za ezbat. Slavite neki uspjeh, slavite budućnost, slavite prošlost, slavite ono što vas veseli! No ne morate uopće ni slaviti. Možete nešto i zaželjeti i pokušati unijeti energiju u tu želju kroz magijske radove. Možete proricati, što je jako popularan običaj (opet zbog velike količine energije). Ovu energiju možete iskoristiti za posvećivanje, inicijacije, samoposvećivanja, liječenje i još mnogo toga! A ako radite u grupi, često će ovi sastanci služiti za podučavanje, izmjenu doživljaja, dogovaranje ili raspravljanje o problemima i dilemama. 

Već sam napomenula da riječ ezbat dolazi od francuskog glagola koji znači "zabavljati se", ali ovi susreti primarno služe religijskoj svrsi slavljenja bogova i iskazivanju zahvale za ono što imate te je ujedno i prilika za zamoliti za neke stvari koje biste htjeli imati/ostvariti, ili još bolje, koje vam zaista trebaju (ipak moramo biti pažljivi što zaželimo). Naravno, zabave mora biti. Iako bi slavlje bogova trebala biti zabava sama po sebi, često se pjeva, svira i pleše kako bi se cijeli dojam još dodatno pojačao, a nije neobično da se ponekad čak i igraju igre u krugu, što je odličan način da se koven poveže i da se nauče neki novi običaji.  

Ritual ezbata

Ovaj ritual počinje i završava kao bilo koji drugi. Počinje s otvaranjem kruga te moćnim obredom, a završava zatvaranjem kruga. Vidjet ćete u ovim linkovima da napominjem gdje se slavi ezbat/sabat, ali sam zaključila da bi isto bilo lijepo reći još nešto o tome :)

Neću navoditi primjere zamolbi ili pozdrava, jer to prepuštam vama. Kao što sam već sto puta do sada napomenula, ritual je osobniji kada ga vi sami pišete. Ja obično svoje ezbate improviziram jer smatram da takve riječi više dolaze iz srca i da osoba može tada opuštenije raditi (bez stalnog pogledavanja u papire/knjige i brige o zaboravljanju riječi).

Dakle, kao što vidite prema formi rituala, stvari idu ovako:
  1. Priprema prostora/oltara
  2. Pročišćavanje vode solju
  3. Otvaranje kruga
  4. Označavanje kruga athaméom i elementima te vizualizacija označavanja i zaštite kruga
  5. Zazivanje elemenata
  6. Zazivanje Boga i Božice (Spuštanje Mjeseca, peterostruki poljubac, Vodstvo Božice, Zaziv Boga) i Moćni obred
  7. Plesanje vještičje rune (ako ste u kovenu)
  8. Ritual sabata/ezbata
  9. Jelo i piće (ako niste obavili pri moćnom obredu)
  10. Zahvala Bogu i Božici
  11. Otpuštanje elemenata
  12. Vizualizacije spuštanje zaštite kruga
  13. Zatvaranje kruga athaméom
Slavlje čini nekakvo središte rituala, ono prema čemu je sva energija usredotočena. Vještičja runa je tu kako bi podigla energiju do maksimuma prije ikakvih radova koji trebaju uslijediti, a njih ćete obavljati unutar rituala za taj određeni sabat ili ezbat.

Za piće obično uzmem mlijeko koje podsjeća na majčino mlijeko (a time opet na plodnost, Božicu itd.), i na četvrti stavim srebrne svijeće jer su srebrna i bijela klasične boje punog Mjeseca.

Nakon svih poviše navedenih koraka ste spremni za izvesti ovaj dio rituala :)
Ovo je pravi trenutak da iskažete svoju zahvalnost za ono što imate ili izrazite neke želje. Ovo možete govoriti u sebi, na glas, ili čak napisati na komad papira i zapaliti (neki vjeruju da na ovaj način dim odnese poruku do bogova, dok drugi imaju običaj ovo raditi samo kada se lišavaju nečeg negativnog pa to napišu na papir). Ako tražite nešto, nemojte očekivati čudo. Na primjer, u slučaju da želite novu televiziju, prvo razmislite je li vam ona zaista treba, a ako je naprosto želite, shvatite to kao luksuz. Budite svjesni svojih želja, razloga za njih i racionalno razmišljajte. Neće vam se odjednom televizor pretvoriti u LCD TV od pedeset inča! Prije će se desiti da će vam se uskoro pojaviti neka nova lijepa prilika za zaradu koju ćete trebati znati iskoristiti.

Kada ste se fino izmeditirali na vašim željama i zahvalama, vrijeme je za jelo i piće (eng. cakes and wine). Ako ste obavili moćni obred, oboje bi već trebali biti posvećeni (ali ne nužno i konzumirani). U slučaju da preferirate poput mene tek nakon svega jesti i piti onda je sada vrijeme da prvo posvetite hranu i piće athaméom ili štapom tako da umočite athamé u piće i taknete hranu njime uz prikladne riječi posvete (ne bojte se...slobodno ih sami izmislite). Prije konzumacije, nemojte zaboraviti nazdraviti bogovima :) ipak su i oni prisutni u svemu ovome! Ostavite malo hrane i pića sa strane u posudicu za "žrtve" kako biste kasnije vratili zemlji mali djelić onoga što ste od nje uzeli. 

Dok jedete i pijete, možete razmišljati o magijskom radu ili proricanju koje će uslijediti. Ovdje vam zaista ne mogu puno reći jer ovo sve ovisi o vama. Dodatno ću pisati o magiji i ritualima te o načinima proricanja, a do tada zapamtite da ovaj dio nije obavezan. Ako nemate što pitati, možete slobodno još malo odmarati i onda naprosto zatvoriti krug  :)


Što u slučaju tamnog Mjeseca?

Kada se Mjesec uopće  ne vidi na nebu, onda se on naziva tamni Mjesec. Ovo je doba idealno vrijeme da se riješite nepotrebnih stvari. Bacite ono što vam ne treba, zapišite nešto čega se želite riješiti (a da nije fizički objekt npr. mana, bolest itd.) i zapalite papirić. Magija koja uključuje otpuštanje nečega, rješavanje nekih stvari itd. će se obavljati u ovom periodu. Sami prosudite što želite postići (da li želite nešto dobiti ili maknuti) i vidite koje je doba mjeseca prikladnije za to. Vrijedi pravilo kao i za puni Mjesec. Ako želite raditi ritual za puni Mjesec, onda ga radite kada Mjesec raste ili na samu večer punog Mjeseca, a ako želtie raditi ritual za tamni Mjesec onda ga radite kada Mjesec opada, ali idealno za samog tamnog Mjeseca. Vrlo je jednostavno :)

Naravno, nemojte zaboraviti da Mjesec u ovo doba nije energetski isti kao i puni Mjesec. Promijenite zazive i riječi koje koristite. Prilagodite ritual mraku koji vlada u tom trenutku u prirodi. Isto tako budite svjesni da nakon svake noći dolazi novi dan pa će isto tako i ovaj tamni Mjesec sa svojom tamom proći i doći će puni Mjesec i osvjetljavati nam put.

Želim vam puno sreće sa slavljem vašeg ezbata :) a u slučaju da nemate još nešto posebno za slaviti, nadam se da će vam se puno lijepih stvari izdogađati i dati vam razlog za slavlje i smijanje :D

Vaša Witch's Cat

19.2.13

Ritual zatvaranja


Došli smo i do zadnjeg posta u ciklusu forme rituala :) prvi post se bavio Ritualom otvaranja i problematikom otvaranja kruga, zazivanja elemenata, a na kraju krajeva i zazivanjem Boga i Božice. Sljedeći post sam dodatno posvetila ovom zazivanju božanstava i spolnosti, a na kraju zaokružujem cjelinu.

U prvom postu sam opisala način otvaranja kruga i sve ono što slijedi nakon toga. Ovdje ćemo nastaviti gdje smo stali, a to je na posvećivanju hrane i pića. Nakon ovoga uslijedi bilo koji obred koji se obavlja za sabat/ezbat i zahvala/opraštanja od Boga i Božice te zahvala/opraštanje s elementima što možete pročitati ispod.

Ono što je meni zanimljivo je da neki preferiraju samo posvetiti hranu i piće Moćnim obredom (ili na neki drugi prikladni način), ali ju ne konzumiraju do nakon proslave sabata/ezbata jer se smatra da dolazi do uzemljenja nakon spiritualne aktivnosti (kako se bolje uzemljiti nego u sebe unijeti plod zemlje). Mislim da ovu odluku treba prepustiti pojedincu/grupi. :) ja sam pokušala oba način i oboje mi odgovaraju, makar češće prakticiram jesti nakon što je sa svime završeno. Zaista da priliku da se malo odmorite prije zatvaranja kruga.

Poželjno je da se ostavi malo hrane i pića koji će služiti kao svojevrsna žrtva. Očito je da nema nikakvih žrtvovanja životinja niti djevica već samo simbolična žrtva jednog keksa ili komadića kruha i gutljaja pića. Piće se tradicionalno tek nakon završetka cijelog rituala prospe po tlu kao što se i hrana smrvi i raspe po tlu. 

To nas dovodi do glavne teme ovog posta. Prije samog čina zatvaranja kruga/spuštanja hrama je poželjno da se sa strane kruga prema kojoj ćete raditi maknu svi posvećeni predmet jer se radi obrnuti pentagram od onog kojeg se radi u Ritualu otvaranja, a to je tzv. pentagram protjerivanja. Neki vjeruju da se može "maknuti" posvetu s predmeta ako se prema njemu napravi ovaj pentagram jednako kao što je pentagram zazivanja korišten pri posveti predmeta. No, na vama je hoćete li ovo prakticirati. Ovo je jedna od mnogih dilema koje se pojavljuju u ritualnom radu, a vjerojatno ćete naići na još mnogo njih. Sve je prepušteno vama na odluku. Pokušajte pa vidite da li vi osjećate razliku u tim predmetima ili ne. Ako osjećate, jednostavno ih ponovno posvetite i počnite koristiti drugi princip rada :)

U kovenu će se uloge podijeliti ponovno na Visokog svećenika (VS) i na Visoku svećenicu (VSa/VSe/VSi). Ako radite sami, naravno da preuzimate ulogu obojice, a u slučaju da radite s jednom ili više osoba, podijelite uloge po dogovoru :)
  • VSa stane okrenuta prema istoku, na njeno desno stoji VS, a iza njih koven (svi s athaméima)
  • Jedna osoba stoji iza svih sa posvećenim predmetima (ako radite sami, sklonite ih iza sebe ili negdje gdje mislite da su najsigurniji, ako odlučite ovaj savjet uopće primijeniti)
  • VSa govori:
"Čuvari Kula s Istoka, Gospodari Zraka; mi vam zahvaljujemo što ste prisustvovali ovom ritualu; a sada vas pozdravljamo pri vašem povratku u svoja kraljevstva, živjeli i zbogom!"
  • Dok VSa govori, onda radi protjerivajući pentagram zemlje kojeg možete vidjeti ovdje
  • Ona poljubi athamé i prisloni ga uz srce na nekoliko sekunda (kao što biste poljubili, ili zagrlili dragog prijatelja pri rastanku)
  • Koven ponavlja sve geste koje ona radi, a ponavlja za njom samo "živjeli i zbogom"
  • U kovenu sada netko istupi i izgasi svijeću koja stoji na istočnoj četvrti kruga (ova osoba će ispuhivati i ostale četvrtne svijeće tijekom ovog rituala, a ako radite sami onda ćete morati žonglirati ove obaveze. Ja obično dođem do određene četvrti, pozdravim je prikladno, izgasim svijeću i onda šetam dalje do sljedeće četvrti u smjeru kazaljke na satu. Time izbjegnem i crtanja pentagrama protjerivanja prema posvećenim objektima jer zapravo stojim na rubu kruga kada ga crtam a ne u centru gdje mi stoji oltar sa svim tim predmetima)
  • Cijela se procedura (smjer - pozdrav - crtanje pentagrama - ponavljanje za svećenicom - gašenje svijeće) ponavlja za preostale tri četvrti, pritom samo mijenjajući početak pozdrava:
"Čuvari kula s juga, gospodari vatre..."
"Čuvari kula sa zapada, gospodari vode..."
"Čuvari kula sa sjevera, gospodari zemlje..."
Kada ste završili s ovim, sve bi svijeće trebale biti izgašene osim oltarnih svijeća koje se ostave da gore (dijelom zbog simbolike, a dijelom i da ne padnete u mraku kada izlazite iz kruga) dok se ne upale svjetla u prostoriji.

Postoji još nekoliko stvari koje bih htjela napomenuti.

Prva se odnosi na ono što sam vam već spomenula. Prije rituala odlučite hoćete li micati posvećene predmete, ili nećete. Isto tako odlučite hoćete li jesti prije rituala za sabat/ezbat ili poslije.

Kao drugo, nemojte se zaboraviti oprostiti od Boga i Božice nakon rituala za sabat/ezbat. Ne biste ni gosta pustili da tek tako ode ili ga izbacili nogom iz kuće (ako ste prijatelji, naravno) već biste se fino oprostili i rekli da se vidite uskoro, zar ne? Pokušajte na taj način gledati i na božanstva s kojima radite, pa i na sve ostale entitete. To su sve vaši prijatelji/gosti s kojima biste se valjda opet htjeli sresti. Nemojte onda tek tako reći "zbogom". Pokušajte dati i neku naznaku da biste se htjeli opet uskoro naći. Ja često volim reći onu slavnu "Veseli se sastali, veseli se rastali i veseli se ponovno sastali" (eng. Merry meet, Merry part and Merry meet again.") za koju smatram da odražava veselje kojim biste trebali biti ispunjeni nakon fine kavice i dobre "čakule", što bismo mi iz Dalmacije rekli, s prijateljem. Ujedno ste time pojasnili da ćete se vidjeti opet uskoro i da stoga nema razloga za pretjerano duga opraštanja. Mislim da je donekle zbog toga i Ritual zatvaranja mnogo kraći od Rituala otvaranja.

Postoji, naravno, još jedna dilema. Kako izgasiti plamen svijeća? Prirodno će vam doći da ispuhnete svijeću. Neki će reći da ovaj čin predstavlja dominaciju elementa zraka nad elementom vatre i da je to pogrešno pošto bi elementi trebali biti jednake važnosti unutar kruga. Ako odlučite izgasiti na način da poližete prste i pritisnite fitilj, ovo opet može predstavljati dominaciju vode nad vatrom. Uglavnom će se svi složiti da je najbolje prekinuti dotok kisika svijeći jer je ovo najneutralniji način da se ona izgasi, a uz to će biti i najmanje dima u zraku. Ja isto preferiram ovaj način. Dovoljno je prekriti svijeću nekom čašom/zvonastim predmetom i to je to. Ovakav se predmet može kupiti, ali na žalost ne znam kako se zove na hrvatskom. Na engleskome se zove candle snuffer (doslovni prijevod bi bio "gasač svijeća") kojeg možete vidjeti na slici. On može biti raznih oblika i materijala s raznim ukrasima i što je najvažnije, praktičan je!

Zadnja napomena koju bih htjela iznijeti je to da vam prepuštam da odlučite hoćete li završiti ritual samo gašenjem ovih svijeća, ili ćete možda Ritual otvaranja ponoviti ali u obrnutom redoslijedu. U tom bi slučaju nakon opraštanja od elemenata i gašenja četvrtnih svijeća uslijedilo vizualiziranje spuštanje zaštite kruga. Teoretski bi sada trebalo ići ponovno označavanje kruga elementima (solju, incensom itd.), ali se ovaj dio preskače jer bi se time na neki način opet prizvali elementi, a to vam nije cilj pošto ste se upravo od njih oprostili. Prelazi se, dakle, odmah na zatvaranje kruga athaméom. Neki smatraju da i ovo treba obaviti "obrnuto", odnosno, ako ste išli deosil (u smjeru kazaljke na satu) prilikom otvaranja kruga, onda trebate ići widdershins (u smjeru obrnutom od kazaljke na satu) prilikom zatvaranja kruga. I oko ovoga se vode mnoge rasprave  Dok će nekima ovo biti potpuno logično, drugi će reći da je ovaj smjer ekvivalenta crtanja pentagrama protjeviranja prema posvećenim elementima, tj. da se time "odsveti" sve što se nalazi unutar kruga u tom trenutku. Kao i u prijašnjem slučaju, i ovdje odluka pada na vas. :) ja preferiram sve obaviti deosil i uvijek početi na istoku. Time se održava nekakav ritam unutar kruga, a prilikom pozdrava elemenata ustanovite da je svaki element jednako dugo boravio u krugu što daje nekakav balans cijelom ritualu (točnije, da ste prvo zraku na istoku pružili dobrodošlicu, ali ste se od njega prvo i oprostili prilikom Rituala zatvaranja).

Da ponovim, Ritual zatvaranja zapravo slijedi Ritual otvaranja, Moćni obred i ritual sabata/ezbata. On se sastoji od:
  1. Hrane i pića (ako niste ovo već obavili u sklopu Moćnog obreda)
  2. Pozdrava elementa i crtanja pentagrama protjerivanja (počevši od istoka)
  3. Gašenje četvrtne svijeće tog elementa
  4. Ponavljanja koraka 2 i 3 za sve preostale elemente (u smjeru deosil)
-----ovdje možete završiti s ritualom-----
  1. Opraštanja od Boga i Božice (ako odlučite završiti s korakom 4 onda se oprostite od Boga i Božice prije pozdrava elemenata, barem vam ja tako preporučujem)
  2. Vizualizacije spuštanja zaštite kruga
  3. Zatvaranje kruga athaméom
  4. Gašenja oltarne/oltarnih svijeće/a (tek nakon što su svi izašli iz kruga i nakon što su upaljena svjetla u prostoriji)
I voilà! To su osnove rituala :) 
Već ću nekako naći daljnje teme kojima ću vas zabavljati ^^ bez brige.

Nadam se da će vam ovaj mali ciklus pomoći u vašem radu i u razumijevanju onoga što radite, jer je to zapravo ono što je ključno! Ne radite nešto zato što tako piše u nekoj knjizi ili na nekom glupom blogu (hehe) nego zato što vi osjećate da je to ispravno i zato što se vama čini ugodno. Nađite neki konkretan razlog zbog kojeg vam se ne sviđa neki način, bio on duhovni, povijesni, ili neki drugi. Tradicija pomalo nestaje jer se ljudi prilagođavaju tj. wicca se prilagođava modernim vremenima. Mislim da nije grijeh evoluirati, pa zašto ne isprobati neke nove ideje?

Razmislite malo o ovome!
Veseli se sastali, veseli se rastali i veseli se ponovno sastali! :D
Witch's Cat