19.2.13

Ritual zatvaranja


Došli smo i do zadnjeg posta u ciklusu forme rituala :) prvi post se bavio Ritualom otvaranja i problematikom otvaranja kruga, zazivanja elemenata, a na kraju krajeva i zazivanjem Boga i Božice. Sljedeći post sam dodatno posvetila ovom zazivanju božanstava i spolnosti, a na kraju zaokružujem cjelinu.

U prvom postu sam opisala način otvaranja kruga i sve ono što slijedi nakon toga. Ovdje ćemo nastaviti gdje smo stali, a to je na posvećivanju hrane i pića. Nakon ovoga uslijedi bilo koji obred koji se obavlja za sabat/ezbat i zahvala/opraštanja od Boga i Božice te zahvala/opraštanje s elementima što možete pročitati ispod.

Ono što je meni zanimljivo je da neki preferiraju samo posvetiti hranu i piće Moćnim obredom (ili na neki drugi prikladni način), ali ju ne konzumiraju do nakon proslave sabata/ezbata jer se smatra da dolazi do uzemljenja nakon spiritualne aktivnosti (kako se bolje uzemljiti nego u sebe unijeti plod zemlje). Mislim da ovu odluku treba prepustiti pojedincu/grupi. :) ja sam pokušala oba način i oboje mi odgovaraju, makar češće prakticiram jesti nakon što je sa svime završeno. Zaista da priliku da se malo odmorite prije zatvaranja kruga.

Poželjno je da se ostavi malo hrane i pića koji će služiti kao svojevrsna žrtva. Očito je da nema nikakvih žrtvovanja životinja niti djevica već samo simbolična žrtva jednog keksa ili komadića kruha i gutljaja pića. Piće se tradicionalno tek nakon završetka cijelog rituala prospe po tlu kao što se i hrana smrvi i raspe po tlu. 

To nas dovodi do glavne teme ovog posta. Prije samog čina zatvaranja kruga/spuštanja hrama je poželjno da se sa strane kruga prema kojoj ćete raditi maknu svi posvećeni predmet jer se radi obrnuti pentagram od onog kojeg se radi u Ritualu otvaranja, a to je tzv. pentagram protjerivanja. Neki vjeruju da se može "maknuti" posvetu s predmeta ako se prema njemu napravi ovaj pentagram jednako kao što je pentagram zazivanja korišten pri posveti predmeta. No, na vama je hoćete li ovo prakticirati. Ovo je jedna od mnogih dilema koje se pojavljuju u ritualnom radu, a vjerojatno ćete naići na još mnogo njih. Sve je prepušteno vama na odluku. Pokušajte pa vidite da li vi osjećate razliku u tim predmetima ili ne. Ako osjećate, jednostavno ih ponovno posvetite i počnite koristiti drugi princip rada :)

U kovenu će se uloge podijeliti ponovno na Visokog svećenika (VS) i na Visoku svećenicu (VSa/VSe/VSi). Ako radite sami, naravno da preuzimate ulogu obojice, a u slučaju da radite s jednom ili više osoba, podijelite uloge po dogovoru :)
  • VSa stane okrenuta prema istoku, na njeno desno stoji VS, a iza njih koven (svi s athaméima)
  • Jedna osoba stoji iza svih sa posvećenim predmetima (ako radite sami, sklonite ih iza sebe ili negdje gdje mislite da su najsigurniji, ako odlučite ovaj savjet uopće primijeniti)
  • VSa govori:
"Čuvari Kula s Istoka, Gospodari Zraka; mi vam zahvaljujemo što ste prisustvovali ovom ritualu; a sada vas pozdravljamo pri vašem povratku u svoja kraljevstva, živjeli i zbogom!"
  • Dok VSa govori, onda radi protjerivajući pentagram zemlje kojeg možete vidjeti ovdje
  • Ona poljubi athamé i prisloni ga uz srce na nekoliko sekunda (kao što biste poljubili, ili zagrlili dragog prijatelja pri rastanku)
  • Koven ponavlja sve geste koje ona radi, a ponavlja za njom samo "živjeli i zbogom"
  • U kovenu sada netko istupi i izgasi svijeću koja stoji na istočnoj četvrti kruga (ova osoba će ispuhivati i ostale četvrtne svijeće tijekom ovog rituala, a ako radite sami onda ćete morati žonglirati ove obaveze. Ja obično dođem do određene četvrti, pozdravim je prikladno, izgasim svijeću i onda šetam dalje do sljedeće četvrti u smjeru kazaljke na satu. Time izbjegnem i crtanja pentagrama protjerivanja prema posvećenim objektima jer zapravo stojim na rubu kruga kada ga crtam a ne u centru gdje mi stoji oltar sa svim tim predmetima)
  • Cijela se procedura (smjer - pozdrav - crtanje pentagrama - ponavljanje za svećenicom - gašenje svijeće) ponavlja za preostale tri četvrti, pritom samo mijenjajući početak pozdrava:
"Čuvari kula s juga, gospodari vatre..."
"Čuvari kula sa zapada, gospodari vode..."
"Čuvari kula sa sjevera, gospodari zemlje..."
Kada ste završili s ovim, sve bi svijeće trebale biti izgašene osim oltarnih svijeća koje se ostave da gore (dijelom zbog simbolike, a dijelom i da ne padnete u mraku kada izlazite iz kruga) dok se ne upale svjetla u prostoriji.

Postoji još nekoliko stvari koje bih htjela napomenuti.

Prva se odnosi na ono što sam vam već spomenula. Prije rituala odlučite hoćete li micati posvećene predmete, ili nećete. Isto tako odlučite hoćete li jesti prije rituala za sabat/ezbat ili poslije.

Kao drugo, nemojte se zaboraviti oprostiti od Boga i Božice nakon rituala za sabat/ezbat. Ne biste ni gosta pustili da tek tako ode ili ga izbacili nogom iz kuće (ako ste prijatelji, naravno) već biste se fino oprostili i rekli da se vidite uskoro, zar ne? Pokušajte na taj način gledati i na božanstva s kojima radite, pa i na sve ostale entitete. To su sve vaši prijatelji/gosti s kojima biste se valjda opet htjeli sresti. Nemojte onda tek tako reći "zbogom". Pokušajte dati i neku naznaku da biste se htjeli opet uskoro naći. Ja često volim reći onu slavnu "Veseli se sastali, veseli se rastali i veseli se ponovno sastali" (eng. Merry meet, Merry part and Merry meet again.") za koju smatram da odražava veselje kojim biste trebali biti ispunjeni nakon fine kavice i dobre "čakule", što bismo mi iz Dalmacije rekli, s prijateljem. Ujedno ste time pojasnili da ćete se vidjeti opet uskoro i da stoga nema razloga za pretjerano duga opraštanja. Mislim da je donekle zbog toga i Ritual zatvaranja mnogo kraći od Rituala otvaranja.

Postoji, naravno, još jedna dilema. Kako izgasiti plamen svijeća? Prirodno će vam doći da ispuhnete svijeću. Neki će reći da ovaj čin predstavlja dominaciju elementa zraka nad elementom vatre i da je to pogrešno pošto bi elementi trebali biti jednake važnosti unutar kruga. Ako odlučite izgasiti na način da poližete prste i pritisnite fitilj, ovo opet može predstavljati dominaciju vode nad vatrom. Uglavnom će se svi složiti da je najbolje prekinuti dotok kisika svijeći jer je ovo najneutralniji način da se ona izgasi, a uz to će biti i najmanje dima u zraku. Ja isto preferiram ovaj način. Dovoljno je prekriti svijeću nekom čašom/zvonastim predmetom i to je to. Ovakav se predmet može kupiti, ali na žalost ne znam kako se zove na hrvatskom. Na engleskome se zove candle snuffer (doslovni prijevod bi bio "gasač svijeća") kojeg možete vidjeti na slici. On može biti raznih oblika i materijala s raznim ukrasima i što je najvažnije, praktičan je!

Zadnja napomena koju bih htjela iznijeti je to da vam prepuštam da odlučite hoćete li završiti ritual samo gašenjem ovih svijeća, ili ćete možda Ritual otvaranja ponoviti ali u obrnutom redoslijedu. U tom bi slučaju nakon opraštanja od elemenata i gašenja četvrtnih svijeća uslijedilo vizualiziranje spuštanje zaštite kruga. Teoretski bi sada trebalo ići ponovno označavanje kruga elementima (solju, incensom itd.), ali se ovaj dio preskače jer bi se time na neki način opet prizvali elementi, a to vam nije cilj pošto ste se upravo od njih oprostili. Prelazi se, dakle, odmah na zatvaranje kruga athaméom. Neki smatraju da i ovo treba obaviti "obrnuto", odnosno, ako ste išli deosil (u smjeru kazaljke na satu) prilikom otvaranja kruga, onda trebate ići widdershins (u smjeru obrnutom od kazaljke na satu) prilikom zatvaranja kruga. I oko ovoga se vode mnoge rasprave  Dok će nekima ovo biti potpuno logično, drugi će reći da je ovaj smjer ekvivalenta crtanja pentagrama protjeviranja prema posvećenim elementima, tj. da se time "odsveti" sve što se nalazi unutar kruga u tom trenutku. Kao i u prijašnjem slučaju, i ovdje odluka pada na vas. :) ja preferiram sve obaviti deosil i uvijek početi na istoku. Time se održava nekakav ritam unutar kruga, a prilikom pozdrava elemenata ustanovite da je svaki element jednako dugo boravio u krugu što daje nekakav balans cijelom ritualu (točnije, da ste prvo zraku na istoku pružili dobrodošlicu, ali ste se od njega prvo i oprostili prilikom Rituala zatvaranja).

Da ponovim, Ritual zatvaranja zapravo slijedi Ritual otvaranja, Moćni obred i ritual sabata/ezbata. On se sastoji od:
  1. Hrane i pića (ako niste ovo već obavili u sklopu Moćnog obreda)
  2. Pozdrava elementa i crtanja pentagrama protjerivanja (počevši od istoka)
  3. Gašenje četvrtne svijeće tog elementa
  4. Ponavljanja koraka 2 i 3 za sve preostale elemente (u smjeru deosil)
-----ovdje možete završiti s ritualom-----
  1. Opraštanja od Boga i Božice (ako odlučite završiti s korakom 4 onda se oprostite od Boga i Božice prije pozdrava elemenata, barem vam ja tako preporučujem)
  2. Vizualizacije spuštanja zaštite kruga
  3. Zatvaranje kruga athaméom
  4. Gašenja oltarne/oltarnih svijeće/a (tek nakon što su svi izašli iz kruga i nakon što su upaljena svjetla u prostoriji)
I voilà! To su osnove rituala :) 
Već ću nekako naći daljnje teme kojima ću vas zabavljati ^^ bez brige.

Nadam se da će vam ovaj mali ciklus pomoći u vašem radu i u razumijevanju onoga što radite, jer je to zapravo ono što je ključno! Ne radite nešto zato što tako piše u nekoj knjizi ili na nekom glupom blogu (hehe) nego zato što vi osjećate da je to ispravno i zato što se vama čini ugodno. Nađite neki konkretan razlog zbog kojeg vam se ne sviđa neki način, bio on duhovni, povijesni, ili neki drugi. Tradicija pomalo nestaje jer se ljudi prilagođavaju tj. wicca se prilagođava modernim vremenima. Mislim da nije grijeh evoluirati, pa zašto ne isprobati neke nove ideje?

Razmislite malo o ovome!
Veseli se sastali, veseli se rastali i veseli se ponovno sastali! :D
Witch's Cat

Nema komentara:

Objavi komentar