20.8.13

Simpsoni i wicca

Naslov ovog posta će neke od vas možda začuditi, no biti će vam jasan kada pogledate ove dvije epizode slavne serije po imenu Simpsoni. Ne sumnjam da ste čuli za nju i da ste je se nagledali tijekom života. Ja sam je se nedavno zaželjela i počela gledati preko interneta. Tako sam naišla na dvije epizode u kojima se spominje wicca i vještičarstvo pa sam pomislila kako bi bilo zanimljivo napisati post o odnosu Simpsona prema ovome.

Treehouse of Horror XIX

 

Prva epizoda u kojoj sam naišla na referencu o wicci nosi naziv Treehouse of Horror XIX. Praktično mi je reći nekoliko riječi o njoj prvo jer je zaista kratka referenca dok se druga epizoda skoro cijela vrti oko wicce. Ako pogledate minute 14 i 15 videa, vidjet ćete Lisu u kostimu vještice. Očito je da se radi o Noći vještica te da se obukla tako za tu priliku. Dječak do nje, njezin i Bartov prijatelj Milhouse, joj govori da mu se sviđa njezin kostim vještice, a ona ga ispravlja i kaže da nije vještica nego wiccan. Ono što je izmamilo osmijeh na mom licu je ono što je uslijedilo. Lisa je nastavila: "Zbog čega ljudi nazivaju vješticom bilo koju ženu koja je samopouzdana i moćna?". Ovo je jako važno i za sljedeću epizodu. Veza između popularnosti vještičarstva i pokreta za ženska prava je uvijek bila jaka. 

Drugi val feminizma (od 60-ih do 80-ih godina prošlog stoljeća) se poklopio s usponom wicce i ukidanjem Zakona o vještičarstvu. Wiccu se često uzima kao jako "feminističku" religiju jer priznaje žensko božanstvo uz ono klasično muško, a neke tradicije idu toliko daleko da isključivo priznaju Božicu. Wicca također pridaje ženama važne uloge; svaki njihov aspekt se mora slaviti, od razdoblja djevičanstva, majčinstva pa do starosti. To je izraženo kroz princip trostruke Božice, a da ne spominjem koliko važnu ulogu u wicci igra Visoka svećenica! U ritualima ćete primijetiti da ona ima više obaveza od Visokog svećenika, što je prilično neobično za ikoju zapadnjačku tradiciju.  

Ono što ćete svakako prvo uočiti je način na koji je Lisa odjevena - stereotipno za vješticu; "vještičji" šešir, cijela u crno, prugaste čarape i crne cipele s velikim kopčama...a povrh svega toga nosi i crni plašt! Ovo je odjek najpoznatijeg prikaza vještice ikada - zle vještice iz filma Čarobnjak iz Oza. Ona je "kriva" za današnji stereotip vještice kao ružne starice koja je obučena u crno, nosi plašt, vozi se na metli i stvara nerede. Reminiscencija njezine zelene kože su zeleno-crne čarape koje Lisa nosi, a čiji je uzorak na pruge opet odjek čarapa koje je zla vještica iz Oza nosila u filmu.

Je li vam poznat ovaj prizor? :)

Druga epizoda u kojoj wicca zapravo igra jako važnu ulogu nosi zaziv

Rednecks and Broomsticks


Prvo bih htjela napomenuti da je naziv ove epizode referenca na još jedan poznati film koji ima veze s vještičarstvom, a to je Bedknobs and Broomsticks. O tome bih mogla nekom drugom prilikom napisati osvrt, a za sada ću se držati teme.

Kao i kod svake epizode Simpsona, gledatelj prati više radnja istovremeno. U onim dijelovima u kojima pratimo Lisu, vidimo da se u jednom trenutku izgubila u šumi i tako naišla na grupu cura obučene u smeđe halje koje su se okupile oko kotla. Čuje ih kako izgovaraju sljedeći priziv: "Dark is she, but brilliant! Black are her wings, black on black! She is Lilith, who leadeth forth the hordes of the Abyss." Direktan prijevod bi glasio otprilike ovako: "Mračna je ona, ali sjajna! Crna su njena krila, crna na crnome! Ona je Lilit koja vodi naprijed horde bezdana." 

Ova invokacija svakako djeluje zastrašujuće (čak i meni, a pogotovo onima koji ne znaju o čemu se radi). Smatram da je ovo bio krivi potez od strane Groeninga (tvorca ove serije) jer je, kako se meni čini, pokušavao razbiti predrasude o vješticama tijekom epizode na neki način, a s ovim zastrašujućim uvodom je riskirao da gledatelj stekne krivi dojam, ili da naprosto ugasi televiziju i odustane od daljnjeg gledanja. Ovaj priziv je dio rituala za invociranje Lilit koji spada pod ceremonijalnu magiku i koji sam po sebi djeluje izrazito mračno. Iskreno, ne znam nijednog wiccana koji je izvodio ovaj ritual.
Uz to, cure kažu da ih je Lisa prekinula u slavljenju ezbata. Ezbat je slavlje punog Mjeseca, a jedina referenca na mjesec koju sam mogla naći u cijelom tom rituala je zapravo na "crni Mjesec", odnosno mlađak. Moj zaključak je da je ovaj dio epizode u potpunosti nevažeći.

Nadovezujući se opet na ezbat iz serije, nije mi jasno što tri ovako mlade cure (kako barem djeluju u seriji) rade slaveći Lilit! U judaizmu ćete naići na opis Lilit kao prve Adamove žene (prije Eve) koja nije htjela leći ispod njega tijekom snošaja, a kada ju je on htio prisiliti na to, onda ga je napustila. U babilonskoj mitologiji je Lilit bila demon, a prema Talmudu je ona sukubus (opet vrsta demona koji uzima formu žene i ima snošaje s muškarcima dok spavaju...njihova djeca onda navodno isto postaju demoni). No, ona nije tako loša u svim kulturama/vjerama. Neki je uzimaju kao božicu plodnosti i Mjeseca. Gledajući ovo značenje, imalo bi logike da slave Lilit za punog Mjeseca, no cijeli taj ritual mi se kosi s mnogo optimističnijim ozračjima wiccanskih rituala. Svakako se radi o izrazito seksualnoj figuri, pa mi zbog toga nije jasno kako tri tako mlade osobe mogu slaviti seksualnost na taj način. 

No, vratimo se na epizodu. Lisa uskoro saznaje da se te tri cure bave magikom. U početku ne vjeruje da magika zaista djeluje, no uskoro se razuvjeri. Izgleda da je Lisa stala u samome krugu kada je rekla da bi htjela izbjeći domaći rad za sutradan. Tri cure joj kažu da pazi što govori unutar kruga jer se stvari koje se tu izreku često ostvare....i gle čuda! Ostvarila se i njezina želja! Lisa je ovo shvatila kao znak da magika zaista djeluje i vratila se curama kako bi naučila više. Ona im objasni da joj je učiteljica oboljela i pita ih je su li one uzrokovale ovo. Mislim da je ovo jako osjetljiv trenutak u seriji koji mnogi mogu krivo interpretirati. Logičan zaključak bilo kojeg gledatelja bi bio da su cure indirektno naštetile toj učiteljici i da je time wicca loša. U stvarnosti, wiccani ne bacaju uroke i ne traže da se išta loše dogodi jer su svjesni posljedica (bile one karmičke, duhovne, zemaljske ili druge vrste). Ipak, cure priznaju da je Božica sama odlučila utjecati na situaciju i da je naprosto odabrala Lisinu dilemu riješiti na taj način, ali da je one same to nikada ne bi zamolile (uočite blagi sarkazam u glasu kada je to izrečeno). Ne znam što bih tu komentirala jer se može shvatiti na razne načine. Samo bih htjela upozoriti vas koji čitate ovaj post da wiccan koji šteti ikome (direktno ili indirektno) sebe ne može tako nazvati jer jedino i osnovno pravilo wicce glasi: ne šteti ikome. To je pravilo jednostavno i izravno.

Mislim da je jedina konkretna i istinita stvar koje je rečena u epizodi opis onoga što wiccani rade: "Mi štujemo Prirodu!" Da, to je točno. Nemam što nadodati. :)

Nešto kasnije, Lisa je prikazana kako istražuje po "Wiccapediji" (očita referenca na Wikipediju). Da vas odmah upozorim, ova web stranica ne postoji. 

Ono što je mene malo razočaralo, ali što je dijelom i istinito je Bartov opis vještice. On kaže da osoba treba proći kroz "anoreksiju na fakultetu, niz loših brakova, razočaranja u karijeri" itd. da bi bila kvalitetna vještica. Na žalost, stereotip wiccana je zaista postao ili mlada gotičarka kojoj je wicca super je se bavi magikom i jer je njezin glavni simbol pentakl, ili pak osamljena starica koja je zaista prošla kroz mnogo u životu (često je tu uključen i barem jedan loši brak). Pretpostavljam da su se ovom scenom tvorci ove epizode htjeli narugati wicci....a moram priznati da ih razumijem. I meni je pomalo smiješno koliko su ovi stereotipi istiniti (makar ne govorim da su SVI wiccani takvi). Nipošto ne želim uvrijediti pripadnike "Goth" subkulture. Naprosto ističem činjenicu da je ovo stereotip. Ako vas dodatno zanima ova tema, naišla sam na odličan post na ovom blogu. Ipak, jedna od cura u seriji odgovara upravo ovom gotičkom stereotipu...

U seriji su se tvorci također osvrnuli na pogled tipičnog katolika na wiccu. Ned Flanders, izraziti vjernik, član Evangeličke crkve i ujedno Simpsonov susjed, vidi da Lisa istražuje wiccu i komentira da ona na taj način komunicira sa samim Vragom. Ovo, naravno, nije istina. Kao što sam napomenula, wiccani ni ne vjeruju u Sotonu pa je time ne mogu ni štovati. No to je još jedan stereotip. Pojam vještičarstva se još od srednjeg vijeka vezuje uz Sotonu, iako ovo nije vrijedilo ni tada.

Scena koja mi se jako dojmila je ona u kojoj Lisa treba biti inicirana. Tu su tvorci zaista ostali vjerni wicci jer način na koji Lisa ulazi u krug zaista odgovara wicci. Ona prilikom ulaska potvrđuje da u krug ulazi "u savršenoj vjeri i savršenoj ljubavi" (eng. in perfect love and perfect trust). Ovo je jako česta rečenica prilikom inicijacija jer se svaki novi član obavezuje voljeti ostale članove kovena (tj. ući s dobrom namjerom) i vjerovati im. Čak i trenutak kada ulijevaju sok od grožđa je vjeran. Obično se pije vino u krugu, a sasvim je uobičajeno zamijeniti ga nekim bezalkoholnim pićem (sok od grožđa je samo pogodan jer je napravljen od istog voća kao i vino). Ja prva ne volim vino i uvijek pijem nešto drugo u krugu, i to najčešće bezalkoholno. 

U svakom slučaju, nakon što je Lisin ritual inicijacije prekinut hapšenjem trojice cura na osnovu toga što su vještice. One ispred sudnice zamole Božicu za pomoć tražeći od nje da ljudi shvate da su bili slijepi cijelo to vrijeme. Naravno, one to misle u metaforičkom smislu i nije im cilj baciti urok na cijeli grad, ali drugi to tako interpretiraju. Na sudu su proglašene nevinima. Po mom mišljenju, na to je vjerojatno utjecala Lisina izjava da one "nisu zle" te "da vjeruju u prijateljstvo, poštuju zemlju i da su joj pomogle osjećati se kao da je jedna od njih". Ova mi se izjava jako svidjela jer u kovenima zaista jest tako; svi su jednaki (ili bi barem trebali biti) i jedan jaki osjećaj prijateljstva (pa čak i obiteljske ljubavi) vlada. Svakako, građani nisu htjeli prihvatiti njihovu nevinost i odlučili ih sami suditi i pritom mučiti uranjanjem u vodu što je, usput rečeno, bio klasični način mučenja vještica u 16. i 17. stoljeću. Vjerovalo se da je voda toliko čista da će izbaciti bilo koji oblik nečistoća pa bi osoba koja bi isplutala vani bila osuđena na smrt. U slučaju da bi osoba ostala ispod vode, bila bi proglašena nevinom, ali bi se zato utopila. Kako god bilo, osuđenik bi umro.



Zadnja scena je opet vezana uz vještičarstvo. U njoj Lisa kliže po ledu na pjesmu "Season of the Witch" (u prijevodu "Sezona vještice") od Donovana. Ovo se smatra jednom od prvih psihodeličnih pjesama uopće. Nastala je, kao što ste mogli pretpostaviti, u šezdesetim godinama prošlog stoljeća. U ovo vrijeme je jačao drugi val feminizma, što se, kao što sam prije napomenula, poklapa s razvojem wicce. Ženska svijest je rasla pa se time više žena htjelo pridružiti novoj vjeri koja im je omogućavala samostalniji rad i veći potencijal za napredak u religijskom smislu. U isto vrijeme je kršćanska crkva prestala privlačiti vjernike pa se riječ "vještica" uzima kao simbol nevjerništva po nekima. Sve u svemu, ovaj period je donio mnogo promjena; ljudi više nisu strahovali od pakla ili lomače, a hippy pokret je ljudima "otvorio oči" prema novim stvarima...odjednom je sve što je prije bilo neobično i zabranjeno bilo dozvoljeno pa čak i poželjno. A ako pogledate malo bolje, hippyi imaju mnogih sličnosti s vješticama - vegetarijanstvo, preferencija prirodnih lijekova, uvođenje seksualnih reformi, zalaganje za slobodu žena, djece i životinja itd. (makar ništa od navedenoga nije obvezno). Hippiji su često bili i nudisti, a sam "otac" wicce, Gerald Gardner, je bio nudist. Pa toliko o tome. A naravno, i sam naziv pjesme ima neosporive veze s vješticama. :)

Možda vam sada nije toliko neobičan naslov ovoga posta, a nadam se da ste i naučili nešto novo. 
Do sljedećeg puta,
vaša Witch's Cat

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.